`Juiste balans tussen studie en ontplooing'

| Redactie

Iedere UT-student moet de juiste balans kunnen vinden tussen ontplooiing en ontspanning in zijn studententijd. Daarvoor de juiste randvoorwaarden scheppen, dat ziet de Student Union de komende jaren als haar kerntaak. `Elke student moet kunnen bloeien in zijn studententijd,' aldus unionvoorzitter Jeroen Borggreve in de lustrumspeech die hij gistermiddag hield in een vol Atrium.


De Student Union bestond gisteren op de kop af vijf jaar en dat werd `s middags gevierd door met veel toeters en bellen het toekomstscenario voor de union te onthullen. `s Avonds was er een reünie voor oud-bestuurders en andere betrokkenen.

Na vijf jaar werken aan de opbouw van de Union, inclusief de renovatie en inrichting van de Bastille als eigen gebouw, is het nu tijd voor een nieuw - vooral naar buiten gericht - beleid, vindt de Union. Dat dat nodig was bleek onder meer uit het imago-onderzoek dat het bestuur vorig jaar liet uitvoeren. `Veel mensen hadden een heel onduidelijk beeld van de union,' licht bestuurder Anke Huiskes toe. `Ze hadden geen idee met wat voor dingen ze bij ons terecht konden. Daardoor keken ze nogal negatief tegen ons aan. Maar als je mensen uitlegt wat de union allemaal voor ze kan doen, dan vinden ze het heel goed dat we er zijn.'

Met behulp van een extern communicatiebureau werkte het bestuur de afgelopen drie maanden aan de herpositionering van de union. Affiches en banners met teksten als `Bier of bieb', `Stretchen of stressen', `Tentamens of tennis' die de afgelopen weken her en der verschenen, vormden een voorbode van de nieuwe communicatiestrategie die gisteren officieel werd gelanceerd. Aan het slot van zijn lustrumspeech onthulde Jeroen Borggreve de nieuwe union-slogan: De Student Union: de juiste balans. Want, zo stelde Borggreve in zijn toespraak: `Je ouders verwachten dat je nominaal afstudeert, de overheid verwacht dat je investeert in je eigen ontwikkeling, en het bedrijfsleven verwacht dat je beide combineert. Kerntaak van de union is het scheppen van de juiste randvoorwaarden, zodat iedere student zijn eigen balans kan vinden en zijn persoonlijke doelen beter kan bereiken.'

De oude slogan `De Student Union, dat ben jij' werkte niet, erkent Anke Huiskes. `Studenten voelden zich er niet door aangesproken.' Om de studenten in het vervolg beter de weg te laten vinden naar de union is er fors geïnvesteerd in de communicatie, vertelt Huiskes. `We hebben brochures, waarin kort en duidelijk wordt uitgelegd wat we voor verenigingen en individuele studenten kunnen doen. Die worden vanaf nu op grote schaal verspreid. Er komt in samenwerking met de verenigingskoepels een nieuwe nieuwsbrief, en voor de zomer gaat onze compleet vernieuwde union-site de lucht in.'

Vandaag (donderdag) wordt het union-lustrum voorlopig afgesloten met een barbecue en schuimparty voor de hele studentenbevolking. Na de zomer, op 28 september, vindt nog een grote lustrumactiviteit plaats: `Create Tomorrow', een nationale denktankwedstrijd voor studenten. Gisteren werd het startsein gegeven voor de wervingscampagne die duizend deelnemende studenten (verdeeld over teams van acht man) moet opleveren (opgeven kan vanaf nu via www.createtomorrow.nl.) Op de wedstrijddag krijgen alle teams zes uur `denktijd' om oplossingsrichtingen aan te dragen voor praktijkproblemen uit het bedrijfsleven. De cases worden aangedragen door het Innovatieplatform Twente, dat ook juryleden en een flinke dosis sponsor- en prijzengeld levert. Voor het winnende team ligt 4000 euro klaar.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.