Topsalaris slecht voor bedrijfsimago

| Redactie

De berichtgeving over de hoge beloningen van topmannen is slecht voor het imago van bedrijven op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek 2005 waarvan de resultaten deze week zijn gepresenteerd. Maar liefst 44,2 procent van bijna 6.200 hoogopgeleide respondenten solliciteert minder enthousiast bij een bedrijf waarvan de topman exorbitant beloond wordt, bij de vrouwen is dit zelfs ruim vijftig procent.

Dit negatieve effect op de arbeidsmarkt kan enige jaren aanhouden, zo blijkt uit de resultaten van Ahold in de afgelopen jaren. In 2002 stond dit bedrijf op de vierde plaats in de Top-50 van favoriete werkgevers. Na de boekhoudfraude en de ophef rond het salaris van topman Anders Moberg zakte Ahold achtereenvolgens naar de elfde (2003) en 25e plaats (2004). Dit jaar blijkt het imago weer enigszins hersteld en is het bedrijf negende op de lijst van favoriete werkgevers.

Korter durende affaires blijken het imago van nauwelijks aan te tasten, zo blijkt ook uit het onderzoek. Shell bijvoorbeeld, is na Philips nog steeds tweede op de ranglijst. De berichtgeving over de te hoog voorgestelde oliereserves heeft maar bij 23,6 procent van de ondervraagden voor een negatiever beeld van Shell gezorgd.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.