Oud Papier

| Redactie

WWTS. De doctoraalopleiding voor Wijsbegeerte van Wetenschap, Technologie en Samenleving (WWTS) zou `minder ambitieuze' eindtermen moeten opstellen die zijn bedoeld voor een vier- in plaats van een vijfjarig curriculum. Bovendien zouden WWTS-studenten pas in het tweede en derde jaar thematisch gestuctureerd onderwijs moeten ontvangen en niet direct bij aanvang van de studie. Het eerste jaar zou dan vooral aandacht moeten schenken aan de wijsgerige methoden. Om de integratie tussen de technologie- en de WMW-component beter te volbrengen, zouden afstudeerders zich vroeger moeten specialiseren.


Dit zijn de belangrijkste adviezen van de visitatiecommissie die vorige week een bezoek bracht aan de WWTS-opleiding. Volgens studierichtingscoördinator dr. Paul van Dijk gaat het om een `voorlopige conclusie' van de commissie die volgens hem een hoge kwaliteit had. Hij noemt het `een vruchtbaar gesprek' waarin de visitators `ervan overtuigd zijn geraakt dat het de moeite waard is een dergelijke opleiding in Nederland te houden'. De schriftelijke bevestiging van de bevindingen volgt over enkele maanden en begin volgend jaar verschijnt de landelijke vergelijking met Amsterdam, Leiden, Utrecht, Nijmegen en Groningen. De experimentele status van WWTS loopt in 1993 af.

WWTS heeft een halfjaar van `zelfstudie' achter de rug, bedoeld om de interne kwaliteitszorg te stimuleren en zich voor te bereiden op het bezoek van de visitaitecommissie. Het resultaat bestaat uit twee rapporten: WWTS in beeld en getal en WWTS in woord en getal.

`Na zes jaren van spoorzoeken in een veelal nog onontgonnen gebied' omschrijft de faculteit nog steeds de doelstellingen en motivaties die in 1983 hebben geresulteerd in `een voor Nederland en goeddeels ook voor Europa unieke signatuur: de opleiding van wijsgerige ingenieurs'. Doel van de opleiding is `het leveren van bijdragen aan de oplossing van urgente problemen die betrekking hebben op de wisselwerking tussen wetenschap, technologie en samenleving'. (…)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.