Uit het lood

| Redactie

Geachte heer Schraven. In Het Financieele Dagblad lazen wij dat u als voorzitter van de werkgeversvereniging VNO-NCW fel gekant bent tegen het betalen van een spitsheffing voor het gebruik van bestaande wegen. Het heeft ons bijzonder verheugd dit van u te vernemen. Met uw afwijzende houding is in ons plan namelijk speciaal rekening gehouden. U krijgt straks de gelegenheid niet te hoeven betalen voor het gebruik van bestaande wegen door simpelweg die wegen niet te gebruiken. Althans, niet tijdens de spits. Op niet-bestaande wegen kunt u tolvrij uw gang gaan, maar de bestaande wegen moet u consequent boycotten. Wij hopen dat u al uw leden op deze fantasti­sche mogelijkheid zult wijzen.

Blokkade

En wij hopen dat uw leden vervolgens massaal van deze fiscale ontsnappingsroute gebruik zullen maken. Want dat geeft degenen die wel willen betalen weer ruimte om door te rijden. En laat dat nou precies de bedoeling van het rekeningrijden zijn. Stelt u zich toch eens voor dat alle auto­mobilisten straks zonder morren de kilometerheffing gaan betalen. Dan blijven de files even lang. Geloof me, dan voelt de forens zich pas echt bekocht. En terecht. Nee, automobilisten die geen kilometerheffing wensen te betalen zijn voor de effectiviteit van het overheidsbeleid net zo belangrijk als criminelen die hun cel niet prettig vinden. Uw verzet, meneer Schraven, bevestigt ons dat we op de goede weg zijn.

Terwijl we, ik geef het ogenblikkelijk toe, zelf toch ook lang getwij­feld hebben over de juistheid van dit plan. Er zit namelijk een inherente onrechtvaardigheid in opgesloten. Het streven is files te voorkomen. Maar files worden, zo weet u, veroorzaakt door degenen die erin staan. U staat alleen maar stil omdat die auto voor u stilstaat. Maar zolang die klootzak voor u stilstaat, zolang hoeft ie straks geen cent te betalen. Er wordt name­lijk per kilometer geheven. Pas als ie weer rijdt, dus pas als ie minder overlast veroor­zaakt, pas dan gaat de meter weer lopen. Des te harder hij doorrijdt, des te zwaarder wordt hij aangeslagen.

Het leke logischer de heffing per op de weg doorgebrachte minuut aan te slaan. Maar uit proeven bleek dat dit leidt tot gejakker. Met ongeval­len en extra files tot gevolg. Vandaar dus toch de keuze voor deze merk­waardige heffing per gereden kilometer. Een heffing die, maar dat had u zelf natuur­lijk ook al lang bedacht, helaas eenvoudig valt te saboteren. Gewoon de weg blokkeren. Kost niks. Het zal u weinig moeite kosten uw leden tot zo'n actie te bewe­gen. Ze doen het nu al elke dag.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.