Jonathan Brugge is tweedejaars student telematica en houdt zich namens de UReka bezig met de ICT-voorzieningen. Hij bood als ludieke actie de server aan. `Als zij het zelf niet kunnen, dan regelen wij het maar voor ze. Ik heb deze server geleend van iemand, dus het is puur symbolisch. Hij moet straks weer terug.'
De directeur van ITBE neemt de actie sportief op: `We zijn nu al jaren bezig met het upgraden van de mailserver en dat schiet niet op.' Maar, laat hij weten, inmiddels is nieuwe hardware besteld. `Deze wordt hopelijk volgende week in het weekend geïnstalleerd.' Daarmee moet een einde komen aan de problemen. Welke software de opvolger zal worden is nog niet bekend. `We twijfelen tussen Microsoft Exchange en Oracle Collaboration Server. Oracle lijkt beter, maar veel medewerkers zijn Exchange gewend. Het blijft afwachten. We verwachten over twee maanden duidelijkheid.'
Het nieuwe systeem gaat zo'n 200.000 euro per jaar kosten tegen de 50.000 nu. Naast de gewone mailfunctionaliteit zal er ook een agendafunctie komen. `Uit een enquête bleek dat daar veel behoefte aan is', legt Bakx uit. De directeur begrijpt zeer goed dat studenten klagen over het slecht werkende systeem. Jonathan: `Als documenten via de interne post sneller overkomen dan per e-mail weet je dat er iets mis is.'