De laatste tijd kwamen bij de bewakingsdienst geregeld klachten binnen over het meeliften, waarop besloten werd om bij de slagbomen te surveilleren. `De hele week is er controle, daarna zullen we dat regelmatig, maar op wisselende dagen blijven doen', meldt Marcel Weustink, hoofd van de UT-bewakingsdienst. `Meelifters zorgen voor sluipverkeer op de campus en houden te weinig rekening met de hier geldende verkeersregels. Deze automobilisten rijden vaak veel te hard, ze beseffen niet dat hier honderden studenten fietsen en wandelen. Weustink: `Naast meelifters zien we veel busjes die gebruik maken van handzenders, die op allerlei slagbomen werken. Ook dat mag niet. Dinsdagmorgen hebben we er vijf betrapt.' Volgens Weustink is de controle een uitstekend middel om het illegale verkeer tegen te gaan, al zou een ander slagboomsysteem de ideale uitkomst betekenen. `Maar dat is nog lang niet aan de orde.'
Controle op bumperklevers
Wie dagelijks onder de slagbomen de campus op rijdt, heeft het al gemerkt: pasjescontrole. De bewakingsdienst van de UT is in de ochtenduren flink aan het controleren geslagen op zogenaamde meeliftende automobilisten die in het kielzog van hun voorganger onder de slagboom doorrijden. Vroeger kon dat in ruime mate, maar tegenwoordig slagen alleen de bumperklevers erin mee te liften. Wat tot irritatie leidt bij de reguliere pasjeshouders.
