Heftige liefdesbrieven verwerkt in monoloog
Eerste Bloei bestaat uit heftige brieven die de extreem jaloerse Gaby schrijft aan haar vriend die op vakantie is naar het Griekse eiland Koss. De bron van het verhaal wordt gevormd door liefdesbrieven die acteur Frederik Brom op zestienjarige leeftijd ontving van zijn evenoude toenmalige vriendinnetje. Peer Wittenbols bewerkte haar teksten tot een monoloog waarin de originele brieven aangevuld zijn met verzonnen elementen.
In Eerste Bloei kruipt Frederik Brom in de huid van zijn toenmalige aanbidster. Een keuze die, twee jaar geleden toen het stuk als studieproject aan publiek getoond werd, bij recensenten de nodige vragen opriep. `Na enige tijd lukte het me om naar acteur Frederik Brom te kijken zonder de knagende gedachte: waarom wil een man nou zo graag dat meisje spelen? Is er geen actrice voorhanden? Maar Brom ontstijgt het simpele gegeven van de gedaanteverwisseling. Hij maakt, juist misschien als man, de klemmende pijn van de liefde tastbaar. Hij dwingt je met de juiste mimiek en dictie om te luisteren en gaandeweg krijg je compassie met de intieme gevoelens van het zestienjarige meisje.' aldus Kester Freriks in NRC Handelsblad. Brom speelde hoofdrollen in de Nederlandse films Wilde Mossels, De zwarte Meteoor en Kees de Jongen en was bij te zien in de tv-series Wet en Waan en Rozengeur en Wodka Lime. Sinds drie jaar is hij als vast acteur verbonden aan Toneelgroep Oostpool, een gezelschap dat zich toelegt op actueel, aangrijpend en toegankelijk toneel met de onverwoestbare levensdrift van de mens als inspiratiebron. Peer Wittenbols is de huisschrijver van dit gezelschap. Tientallen toneelstukken zijn inmiddels van zijn hand verschenen. Maar Wittenbols beperkt zich niet tot dit genre. Hij schreef ook twee poëziebundels én een verhalenbundel waarvan Eerste Bloei het titelverhaal is.
Verlies is het overkoepelende thema in deze verhalenbundel. `De hoofdpersonages in de verhalen zijn allemaal iemand kwijtgeraakt', vertelt Wittenbols aan het Parool. De personages van Wittenbols worden vaak omschreven als losers en desolate figuren. Ook de hoofdpersoon uit de monoloog Eerste Bloei heeft zonderlinge trekken. Zo komt uit haar liefdesbrieven onder meer naar voren dat ze zichzelf verminkt en vreemd gaat met het vriendje van haar zus. Toch streeft Wittenbols naar zeker begrip voor zijn personages. `Uiteindelijk wil ik dat de toeschouwer ziet - wat hij verder ook van de personages vindt - dat die mensen gedreven worden door echte, oprechte verlangens.' Wittenbols won de afgelopen jaren onder meer de Taalunie Toneelschrijfprijs en de Albert van Dalsumprijs. Zijn poëziebundel Slaapschuld werd genomineerd voor de C. Buddingh-prijs. Jury's roemen Wittenbols taalgebruik, dat het midden houdt tussen poëzie en spreektaal.
Eerste Bloei, maandag 11 april, 12.35 uur (70 minuten!) Agora, EUR 3/1, Concordia, donderdag 21 april, 20.30 uur, EUR 12/10/9.