Gert Meijerink leidt de afdeling Telecommunicatie en Systemen van ITBE. `Alles wat mis gaat komt bij mij terecht.' E-mail is nog steeds een groeiend medium, vertelt hij en de mailservers worden dan ook zwaar belast, ondanks het verzoek om niet te vaak mail op te halen. `Wanneer iemand iedere minuut naar zijn brievenbus loopt heeft niemand daar last van, maar bij e-mail ligt dat anders. Eens per tien minuten mail ophalen is prima, vaker is echt onzinnig.'
Niet alleen de capaciteit van het huidige e-mailsysteem moet worden verhoogd, ook wordt gezocht naar meer functionaliteit. Zo zal de opvolger beschikken over een agendafunctie. Het nieuwe systeem laat echter nog even op zich wachten. `Het geld is beschikbaar, maar we moeten nog kiezen tussen een aantal pakketten. En wanneer je met een totaal nieuw systeem wilt beginnen, lijkt het niet handig het oude nog te gaan vernieuwen.'
Intussen nemen de klachten alleen maar toe. Het ophalen van e-mail duurt erg lang, soms worden vertragingen gemeten van meer dan twaalf uur. `Daarom hebben we toch besloten niet langer te wachten', zegt Meijerink. `De mailorganisatie op de schijven zal worden verbeterd, en bovendien breiden we de huidige servers uit.'
ITBE ziet meerdere oorzaken voor de storingen. `We ontwikkelen onze SPAM-filters continue, maar het sturen van ongewenste reclame blijft interessant en de verzenders worden steeds slimmer.' Per maand verwerken de mailservers van de UT ruim negen miljoen berichten. Hiervan zijn er meer dan twee miljoen als SPAM aan te merken. Zo'n tweehonderdduizend mails bevatten een virus. Het filteren van al deze post belast de systemen erg zwaar.