Ionen-onderzoek motiveert vwo'ers

| Redactie

Als scheikundeonderwijs meer op onderzoek lijkt, raken scholieren er beter door gemotiveerd en leren ze meer. Dat blijkt uit het proefschrift van Lisette van Rens, die deze week promoveert aan de Vrije Universiteit. Op vier scholen liet Van Rens vwo-leerlingen onderzoek doen naar de diffusie van ionen. In teams van twee stelden ze de vragen op, maakten een onderzoeksplan en voerden het uit. Op een

Als scheikundeonderwijs meer op onderzoek lijkt, raken scholieren er beter door gemotiveerd en leren ze meer. Dat blijkt uit het proefschrift van Lisette van Rens, die deze week promoveert aan de Vrije Universiteit.

Op vier scholen liet Van Rens vwo-leerlingen onderzoek doen naar de diffusie van ionen. In teams van twee stelden ze de vragen op, maakten een onderzoeksplan en voerden het uit. Op een internetsymposium presenteerden ze hun resultaten. Andere teams leverden commentaar. Na deze peer review schreven de scholieren een artikel, waarvan het beste in het populair-wetenschappelijke tijdschrift Natuurwetenschap & Techniek is gepubliceerd.

Vergeleken met de controlegroep, die regulier onderwijs had gekregen, bleken de scholieren meer te weten en meer motivatie te hebben. Of ze ook vaker voor de studie scheikunde kiezen is niet onderzocht.

Het model van Van Rens krijgt een vervolg. Dit jaar hebben de scholieren onder meer Dove-zeep onderzocht. Als daar inderdaad een kwart hydraterende crème inzit, moet die zeep minder goed wassen dat gewone groene zeep, was de hypothese.

Als scheikundeonderwijs meer op onderzoek lijkt zorgt dat voor een hogere motivatie bij vwo-leerlingen (foto Maurits Diephuis, gemaakt tijdens de vorige week gehouden voorlichtingsdagen op de UT).
Als scheikundeonderwijs meer op onderzoek lijkt zorgt dat voor een hogere motivatie bij vwo-leerlingen (foto Maurits Diephuis, gemaakt tijdens de vorige week gehouden voorlichtingsdagen op de UT).

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.