Ademend oog, megahart en vele andere objecten

| Redactie

Een waterharp, een lammetje vol robotica, een kunstoog dat reageert op geluid. Het is maar een greep uit de kunstwerken die de afgelopen vijf jaar ontstonden met hulp van de UT-stichting Tart (`technics and art'). Een grote selectie Tart-projecten is vanaf zaterdag te zien in het Kunstcentrum Hengelo.


De expositie `Proefopstellingen' wordt zaterdag met enig feestgedruis geopend. Te zien zijn voltooide en onvoltooide kunstwerken die deels in de laboratoria van de UT gezamenlijk door kunstenaars, studenten en UT-medewerkers zijn ontwikkeld. `Bijna alle tentoongestelde objecten maken kabaal,' volgens Tart-coördinator en UT-medewerker John Heymans.

Ook bij de openingshandeling worden zaterdag de nodige decibellen geproduceerd. TN-student Timo Rozendal verzorgt een mini-concert op zijn laptop: hij maakt muziek op basis van geluiden die natuurkundig onderzoek voortbrengt (zie UT-Nieuws van vorige week). Sopraan Ellen Pieterse zet met haar stemgeluid het kunstwerk `4d pixel' van Daan Roosegaarde in werking.

Deze Rotterdamse kunstenaar en oud-AKI-student maakte een intelligente muur, waarin vuistgrote, buisvormige pixels zitten die op geluid reageren. Onder invloed van het geluid vormen de bewegende pixels in de muur een steeds wisselend reliëf.

`Dit is een van de projecten waaraan een groepje studenten hard heeft meegewerkt tijdens het mastervak advanced dynamics,' aldus Heymans. `WB-docent Peter van der Hoogt laat zijn studenten bij dit vak kiezen of ze tentamen willen doen, of een technologisch probleem voor een kunstenaar willen oplossen en daar een verslag over schrijven. Echt een goed voorbeeld van de manier waarop technologische vragen van kunstenaars ingebed kunnen worden in het UT-onderwijs,' aldus Heymans.

Een ander kunstwerk dat deels in de UT-laboratoria is geboren is de `Waterharpet' van tweede fase AKI-student Kor Smeenge. De Waterharpet is een monumentaal muziekinstrument dat watergolven omzet in geluidsgolven. `Daar hebben ook drie WB-studenten aan gewerkt', zegt Heymans. `Het mechanisme werkt, maar de kunstenaar sleutelt nu nog aan de vorm. Dat is ook precies waar Tart voor is: we zorgen ervoor dat de kunstenaar de technische expertise krijgt die nodig is en daarna moet hij zelf met de uitvoering en verder.'

Maar soms komt het volgens Heymans ook voor dar studenten hun enthousiasme niet kunnen bedwingen en - als vrijwilligers - ook bij de (af)bouwfase van het kunstwerk meehelpen. Zoals bij de projecten van Merijn Bolink. Deze Enschedese kunstenaar is in `Proefopstellingen' met twee werken vertegenwoordigd: een ademend oog en een megahart. Bolinks kunstoog beweegt in een kolf met vloeistof en reageert op de adem van omstanders of op muziek uit een cd-speler. In het uitvergrote hart volgen de hartboezems en -kamers een biologisch volstrekt onverantwoord bewegingspatroon.

UT-student Edwin Dertien hielp de Duitse AKI-student Franzis Wiese om drie dode dieren weer tot leven te brengen. Met robotica. Op de Hengelose tentoonstelling zijn een opgezette uil, een hert en een lam te zien, die dankzij hun buik vol robotica de meest onverwachte bewegingen maken.

Bezoekers van de opening van `Proefopstellingen', zaterdag om 17 uur, kunnen diezelfde avond om 19 uur terecht in het aanpalende Ateliers `93. Daar worden de resultaten gepresenteerd van de workshop Patentamt Futurismus. Onder leiding van de Duitse multimediakunstenaar en popmuzikant Felix Kubin werkten dertig AKI- en conservatoriumstudenten (drie UT'ers hielden het na een paar keer voor gezien) een aantal maanden aan projecten die voortborduren op ideeën van futuristische kunstenaars uit het begin van de twintigste eeuw. Kubin onderzocht met zijn studenten welke ambities van de oude futuristen honderd jaar later met de voortgeschreden technologische mogelijkheden alsnog of opnieuw gerealiseerd konden worden. In de eindpresentatie, die de vorm heeft van een theatraal spektakel, zijn onder meer futuristische muziekinstrumenten, kunstwerken en kostuums te zien.

Een niet-verplaatsbaar, virtueel kunstwerk is te zien in het Informaticagebouw (Zilverling, kamer 2082). Daar kan het publiek op twee woensdagmiddagen (30 maart en 13 april) spelen met de `imfinitybox' van Merijn Bolink, die hij ontwikkelde in samenwerking met de vakgroep van UT-hoogleraar Anton Nijholt.

Tart-expositie `Proefopstellingen: Kunstcentrum Hengelo (Industriestraat 17a), vanaf zaterdag 19 maart. Di. t/m vr. 13 - 17 uur, za. 11 - 16 uur, zo. 13 - 17 uur.

Proefopstelling van Daan Roosegaardes kunstwerk `4d pixel': een intelligente muur, die reageert op geluid.
Proefopstelling van Daan Roosegaardes kunstwerk `4d pixel': een intelligente muur, die reageert op geluid.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.