Moeders, dochters, fatale en ideale vrouwen
De voorstelling `Tja tja tja' van Dames voor na vieren bestaat uit sketches, liedjes en stukjes revue waarin meedogenloze wreedheid gecombineerd wordt met ontroering. Schrijnende telefoongesprekjes tussen moeder en kind vormen de rode draad. Het cabaretduo stelt graag familierelaties aan de kaak. Maar dan wel met een vette knipoog. `We zijn gefascineerd door de sleur van het gezinsleven, die we op komische wijze in beeld brengen,' vertelt Anne van Rijn in het Noordhollands Dagblad.
Dames voor na vieren bestaat uit Hanneke Drenth en Anne van Rijn. De twee ontmoetten elkaar op de kleinkunstopleiding Koningstheaterakademie in Den Bosch. Ruim een jaar staan ze nu samen op het podium. En niet zonder succes. Al na het allereerste gezamenlijke optreden, als zangduo tijdens een talentenjacht, ging het tweetal met de overwinning naar huis. Dit was slechts het begin van een serie successen, want het duo wist vorig jaar ook de Holland Casino Podium prijs én de jury- en publieksprijs van het Amsterdams Kleinkunst Festival op zijn naam te schrijven.
`Met hun overdonderende spel, mimiek, kleding, types en uitstekende zang vertolken zij in hun programma verschillende facetten van de schrijnende relatie tussen een moeder en een dochter. Ze toonden hun vakmanschap door zowel de zaal hilarische momenten te bezorgen als muisstil van ontroering te laten zijn', luidde het commentaar van de jury van het Amsterdams Kleinkunst Festival.
De succesvolle korte voorstelling Kroost is inmiddels uitgewerkt tot de avondvullende voorstelling Tja tja tja. Over deze voorstelling schrijft De Gelderlander: `In het programma tonen De Dames zich alleskunners. Fysiek cabaret wordt afgewisseld met sterke liedjes en typetjes.'
`De ideale vrouw' is het thema van de lezing van Studium Generale. Elvira van Eijl, afgestudeerd kunsthistorica en verbonden aan de AKI, toont in haar dialezing de visie van kunstenaars op de ideale vrouw. Uiteraard ontbreken Leonardo da Vinci's Mona Lisa en Rubens' rondborstige vrouwen niet. Maar ook de negentiende-eeuwse fascinatie voor ongenaakbare femmes fatales passeert de revue. Bovendien neemt Van Eijl de rol van de vrouw in hedendaagse films en reclames onder de loep genomen en is er aandacht voor recente ontwikkelingen in cyberspace. Zo wordt het werk belicht van computerkunstenaar Micha Klein, die artificial beauty's synthetiseert. De fascinatie voor het creëren van de ideale vrouw is echter geen nieuwe ontwikkeling. Van Eijl laat zien dat Klein hiermee in de traditie van Rafaël staat. Deze kunstenaar combineerde al in de zestiende eeuw de mooiste onderdelen van verschillende vrouwen in zijn streven naar een afbeelding van de ideale vrouw.
Broodje Cultuur: maandag 7 maart, Dames voor na vieren, met `Tja tja tja'. Amphitheater, 12.35 uur, EUR 3/1 (gratis voor studenten met U+). Studium Generale, dinsdag 8 maart, Van Mona Lisa tot artificial beauty, ideale vrouwen in beeld. Amphitheater, 19.30 uur, gratis.
Cabaretduo `Dames voor na vieren'. (Foto: Stephan van Hesteren)