Positieve windtunneltest

| Redactie

`Fantastische resultaten', meldde gisteren een opgewonden Dirk Tjepkema vanuit de Noordoostpolder. Daar werd in DNW Windtunnels, vlakbij Marknesse, een schaalmodel van de SolUTion getest. Deze op zonne-energie rijdende auto doet in augustus mee aan de World Solar Challenge in Australië.


Tjepkema is één van de teamleden van het UT Solar Team en was deze week drie dagen druk in de weer met het windtunneltesten. `Het gaat om een schaalmodel van 1:3, dat we testen op de äerodynamische prestaties. En die waren heel erg goed. Ik durf rustig te zeggen dat de äerodynamische vorm van onze auto beter is dan die van Delft', zegt hij trots. `Dat is dus hoopvol voor de race.'

Het UT Solar Team kende de afgelopen tijd een hoop tegenslag, omdat ze er niet in slaagde om een hoofdsponsor te vinden. Energieleverancier Essent haakte op het laatste moment af. Zeer welkom was dan ook de sponsorbijdrage van 10.000 euro van de Provincie Overijssel, die het team eind januari ontving. Daardoor zijn de UT-studenten in staat om verder onderzoek te financieren naar het aërodynamische model, chassis, banden en de dure zonnecellen.

De auto is voorzien van kleine touwtjes, zogenaamde tufts, die in de richting van de stroming over het schaalmodel gaan staan. Hiermee kan de stroming gevisualiseerd worden. Deze test is gedaan bij een snelheid van ongeveer 300 km/h. Door met deze hoge snelheid te meten, kunnen de resultaten van het schaalmodel vergeleken worden met de echte auto die met een snelheid van 100 km/h uur rijdt.
De auto is voorzien van kleine touwtjes, zogenaamde tufts, die in de richting van de stroming over het schaalmodel gaan staan. Hiermee kan de stroming gevisualiseerd worden. Deze test is gedaan bij een snelheid van ongeveer 300 km/h. Door met deze hoge snelheid te meten, kunnen de resultaten van het schaalmodel vergeleken worden met de echte auto die met een snelheid van 100 km/h uur rijdt.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.