Cultuur

| Redactie

Griekse tragedie en Franse moordzaak Nest geeft deze maand drie voorstellingen: twee stukken, in twee zalen, op één avond. De toneelvereniging verdiepte zich in het op waarheid gebaseerde stuk `De Meiden' en stak Euripides' klassieker `Ifigeneia' in een modern jasje. `De vorige voorstellingen van Nest waren nogal abstract. We vonden het nu weer eens tijd voor iets concreets,' vertelt voorzitter C


Griekse tragedie en Franse moordzaak

Nest geeft deze maand drie voorstellingen: twee stukken, in twee zalen, op één avond. De toneelvereniging verdiepte zich in het op waarheid gebaseerde stuk `De Meiden' en stak Euripides' klassieker `Ifigeneia' in een modern jasje.

`De vorige voorstellingen van Nest waren nogal abstract. We vonden het nu weer eens tijd voor iets concreets,' vertelt voorzitter Claudia Meijer. `Ook was al snel duidelijk dat we dit keer graag een drama wilden spelen.' De keuze viel op twee totaal verschillende stukken, die samen een avondvullend programma vormen.

De avond wordt geopend met de Griekse tragedie `Ifigeneia' van Euripides. Dit klassieke verhaal speelt tijdens de Trojaanse oorlog. Nest maakt echter gebruik van de toegankelijke bewerking van Pauline Mol, die het stuk voorziet van hedendaagse taal, decors en kostuums. Legeraanvoerder Agamemnon wil Helena, de vrouw van zijn broer, terughalen uit Troje. Maar deze missie wil niet vlotten. Agamemnon staat te popelen om met zijn mannen toe te slaan, maar omdat er geen zuchtje wind staat kan hij niet in Troje komen. Wanhopig verzoekt hij de goden om wind. Die willen hem wel helpen, maar dan moet hij eerst zijn dochter Ifigeneia offeren.

De rol van Ifigeneia wordt in dit stuk door twee personen vertolkt. Een van hen speelt gewoon mee met de andere spelers. De andere Ifigeneia, die `het kind' genoemd wordt, staat buiten het spel en geeft haar eigen visie op het stuk. En wel op een moderne manier: met videobeelden. Het kind filmt tijdens de voorstelling haar medespelers. Deze beelden worden live geprojecteerd op het scherm. Hierdoor wordt de emotie op de gezichten van de spelers letterlijk uitvergroot.

Nest kwam op het idee door een uitspraak van Theo van Gogh. `Hij zei ooit dat theater achterhaald is omdat videobeelden emotie beter vastleggen,' vertelt Claudia. `Deze bewerking is gemaakt vanuit het kind en niet vanuit Agamemnon,' zegt regisseur Ronald de Ceuster. `Dit perspectief is niet alleen erg mooi, het leidt ook tot een heel helder verhaal'.
`De Meiden' van Jean Genet is het tweede stuk dat Nest op dezelfde avond speelt. Een spraakmakende Franse moordzaak vormt het uitgangspunt van dit stuk. De zusjes Solange en Claire werken als dienstmeisje bij een welgestelde vrouw. Met hun werkgeefster en met elkaar hebben ze een haat-liefde verhouding. Telkens als de vrouw des huizes vetrokken is, spelen de dienstmeiden in haar slaapvertrek een macaber spel. Een van de twee kleedt en gedraagt zich als de mevrouw, de ander kruipt in de huid van haar zusje. Zo kunnen zij ontsnappen aan hun bestaan van onderdrukking en afhankelijkheid. De situatie escaleert echter op een gruwelijke manier.

`Het verhaal draait om de vraag hoe mensen er toe komen zoiets te doen,' vertelt Charlotte van der Tak, een van de speelsters. `Het is geen makkelijk stuk,' vult medespeelster Inge Brandt aan. `Dat komt omdat de zusjes in het stuk ook een spel spelen. En spelen dat je een spel speelt is best lastig.'

Nest: woensdag 23, donderdag 24 en vrijdag 25 februari, Ifigeneia om 19.00 uur in de Agora en `De Meiden' om 21.00 uur in het Amphitheater. Per voorstelling EUR 4/2, combikaart EUR 6/3.

Scene uit Ifigeneia. (Foto: Claudia Meijer)
Scene uit Ifigeneia. (Foto: Claudia Meijer)