`Grolsch heeft liever niet dat de ontwerpen vol in beeld komen', zegt Eric Lutters, docent van de opleiding industrieel ontwerpen tegen de fotograaf. `Dat ligt gevoelig in verband met concurrentie', legt hij uit. `Het kan namelijk best zijn dat een ontwerp in productie wordt genomen.'
Eric Lutters bedacht het samenwerkingsproject met Jos Oostendorp, packaging development manager bij bierbrouwerij Grolsch. Ze studeerden allebei werktuigbouwkunde aan de UT. Oostendorp geeft geregeld een gastcollege aan eerste- en tweedejaars industrieel ontwerpen. `Het leek ons interessant om de studenten te laten werken aan een innovatief verpakkingsproduct voor Grolsch', vertelt Oostendorp. Ook hij maakt vandaag een rondje langs de stands. `Er zitten heel verrassende dingen tussen. Natuurlijk is het gemakkelijk om bepaalde ontwerpen af te schieten, maar ik bekijk de haalbaarheid op de langere termijn: over een jaar of vijf, zes jaar kan de markt er behoefte aan hebben.'
Lutters: `De studenten waren enthousiast over deze opdracht. Het praktijkgerichte was natuurlijk een leuke afwisseling naast alle theorie.' De opdracht werd uitgevoerd in groepjes van zes, in een tijdsbestek van 14 weken. `Deze beurs vormt de afsluiting van het project. Alle studenten worden nu beoordeeld op een individueel verslag, een groepsverslag, een examen en een presentatie.'
Winnie Dankers en Wouter van den Bosch laten weten al `leuke reacties' van Grolsch te hebben ontvangen op hun flexibele sixpack. Ab Pasman, voorzitter van de raad van bestuur, en Andries Groen, directeur logistiek, kregen net uitvoerig uitleg van het tweetal. Winnie: `Onze sixpack is vooral handig met uitgaan.' Ze laat het ontwerp zien: zes flesjes bier zitten in een afscheurbare rol kartonnen kokers. `Je scheurt ze zo los van elkaar en door de flexibele verpakking kun je ze opbergen zoals jij dat wil. Opgerold of naast elkaar.' Studiegenoot Wouter: `Het is leuk om bezig te zijn voor een echt bedrijf. Bovendien is het erg stimulerend om reflectie te krijgen van mensen uit het vak. Je snapt weer helemaal waarom je voor deze studie hebt gekozen.'
Martijn Claessen en Herman Weeda ontwikkelden kunststoffen draaglabels voor een futuristisch flesje: `product X-50'. `We wilden een nieuw verpakkingsproduct met een mysterieuze uitstraling', vertelt Martijn. `En met zo'n kunststoffen draaglabel kan je meerdere flesjes aan elkaar klikken en ze op die manier heel gemakkelijk vervoeren.' Hij wijst op een promotiefilmpje, dat wordt afgedraaid bij hun stand. Mede-ontwerper Herman speelt er de hoofdrol in. Een beetje swingend loopt hij op straat, nonchalant een paar flesjes X-50 in zijn hand. `Bedoeling was om het product niet al te veel op de voorgrond te zetten. Het is nieuw en mysterieus: mensen moeten het zelf willen ontdekken uit nieuwsgierigheid.' Zelf geven ze het door hun ontworpen product een goede kans. `Vooral in discotheken en muziek cafés zou er best behoefte aan zijn, zo bleek uit onze enquête. Drinken uit de fles blijft populair.'
De packaging development manager van Grolsch kijkt nog eens goed om zich heen. Hij bekent dat twee ontwerpen hem in het bijzonder aanspreken. Welke dat zijn verklapt hij niet. `Of ze in productie worden genomen, kan ik niet zeggen. Mocht dat gebeuren, dan gaat dat in goed overleg. Wat er op de UT wordt gemaakt, is van UT. Studenten hebben er geen patent op. Maar het is natuurlijk niet zo dat wij zomaar met een goed idee aan de haal gaan.' Oostendorp wil zeker blijven samenwerken met de opleiding IO. `Bijvoorbeeld in de vorm van afstudeeropdrachten. De eerste lichting IO-studenten van de UT komt er al bijna aan. Een brede opdracht, zoals dit samenwerkingsproject, gaan we daarnaast zeker nog eens herhalen.'
Leerstoel
De faculteit CTW, bierbrouwer Grolsch en een aantal andere bedrijven willen een leerstoel packaging design and management op de UT in het leven roepen. Momenteel wordt een profielschets voor een bijzonder hoogleraar opgesteld, waarna de vacature volgt. Het is de bedoeling dat de leerstoel nog dit jaar ingevuld gaat worden.
Andries Groen, directeur logistiek bij de bierbrouwer, was één van de 25 vertegenwoordigers van Grolsch die de ontwerpen bekeken.
Eric Lutters (links) en Jos Oostendorp, beiden UT-alumni, bedachten het project: ontwerp een innovatief verpakkingsproduct voor Grolsch.
De kunststoffen draaglabels en futuristische flesjes moesten vooral een `mysterieuze uitstraling' hebben. De studenten laten dat terugkomen in een promotiefilmpje.
Naast een flexibele sixpack bedachten deze studenten ook een nieuw transportrekje, waarin 48 flessen passen. Daardoor kan tijdens het vervoer 33% meer bier worden vervoerd.