Opmerkelijk

| Redactie

Landbouwminister Veerman heeft voorgesteld om op etiketten van dierlijke producten met een of meerdere stippen aan te geven hoe diervriendelijk het geproduceerd is. Het wettelijke minimum krijgt dan bijvoorbeeld één stip, diervriendelijkere producten krijgen meerdere stippen. Het Landbouw Economisch Instituut (LEI) kreeg de opdracht uit te zoeken of zo'n index voor dierenwelzijn haalbaar is. In een eerste rapport in een vierjarig onderzoeksprogramma naar de index voor dierenwelzijn inventariseren onderzoekers van het LEI en de leerstoelgroep Marketing en Consumentengedrag bestaand onderzoek naar de kijk van consumenten, retailers en belangenorganisaties op een index voor dierenwelzijn. Consumenten blijken vooral te willen dat dierenwelzijn gewoon goed geregeld is zodat ze zich daar geen zorgen over hoeven te maken. Voor supermarkten, kleine winkeliers en horeca moet een index voor dierenwelzijn bijdragen aan hun concurrentiepositie. Supermarkten kunnen de index gebruiken in hun prijsstrategie. Prijsvechters zullen bijvoorbeeld kiezen voor minder diervriendelijk geproduceerde producten met een lage prijs. Dierenwelzijn kan ook een rol spelen in een strategie om de klantwaarde te verhogen. Dat wil zeggen dat dierenwelzijn gebruikt wordt om positieve associaties te creëren bij het imago van de winkel en het huismerk. Albert Heijn probeert dit, maar omdat die hier alleen in staat, wordt Albert Heijn eerder meegezogen in de prijsconcurrentie van anderen dan dat het de prijsvechters weet mee te trekken in een strijd om klantwaarde, stelt het LEI. (bron: Universiteit Wageningen)

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.