Van der Veen heeft voor haar proefschrift `De adoptie van elektronisch zakendoen in het Midden- en Kleinbedrijf' het gedrag van bedrijven geanalyseerd. Zij is verbonden aan het Nederlands Instituut voor Kennisintensief Ondernemerschap (NIKOS) van de UT, en aan Syntens, het innovatienetwerk voor ondernemers.
Uit haar onderzoek blijkt dat nog geen 40% van het MKB er in slaagt strategische waarde te creëren uit internet en emailtoepassingen. De grootte van het bedrijf speelt hierbij geen rol. Houding en gedrag van de onderneming blijken uiteindelijk bepalend te zijn de realisering van innovaties, die leiden tot hogere omzetten.
Het Nederlandse bedrijfsleven heeft vooral oog voor kostenbesparingen en efficiënter werken. Op dat vlak kunnen bedrijven zich nauwelijks onderscheiden omdat nagenoeg elke onderneming dat al doet, concludeert Van der Veen. Aan de andere kant constateert zij dat de overheid vooral aandacht heeft voor de ontwikkeling van nieuwe geavanceerde technieken via het programma Concurreren met ICT-competenties.
Het onderzoeksmodel van Van der Veen leert dat met name bedrijven die investeren in het delen en vergaren van kennis, zich significant innovatiever onderscheiden. Cruciaal hierbij is het inwilligen van extern advies, variërend van ict-leveranciers tot collega-ondernemers, en de bereidheid tijd en geld beschikbaar te stellen.
De representatieve steekproef van 614 ondernemers leert dat 15% van de bedrijven in de categorie tot 100 werknemers geen enkel extern advies inwilligt. Het gros (55%) raadpleegt tussen de een en drie netwerkpartijen. Naarmate een organisatie zich openstelt voor extern advies neemt het innovatief adoptievermogen toe.
bron: persbericht UT