De compagnons kennen elkaar van hun studie Small Business aan de Saxion Hogeschool Enschede. Paul hoopt in maart af te studeren en Martijn is al klaar. Hij is inmiddels gestart met de master bedrijfskunde aan de UT en is het zakelijke kompas van de onderneming.
Waarom kiezen de jongens bestemmingen zònder zon? `Als bedrijf moet je proberen iets unieks te doen. Er zijn al zoveel vakanties naar de populaire bestemmingen,' vertelt Paul in hun kantoor aan de Boulevard 1945 in Enschede. Twee jaar geleden leidde hij een aantal vrienden rond door Schotland. `En dat was zo leuk dat ik daarmee verder wilde.'
Dus als de zon schijnt is het geen geslaagde vakantie? `Mooi weer is natuurlijk meegenomen,' vertelt Martijn. `Maar we houden niet echt van warm weer. Een hele week veertig graden vind ik niks.'
Wanneer je met noSun reist ben je verzekerd van een afwisselende vakantie, zeggen de heren. `Bij sommige concurrenten kom je nog vermoeider terug dan je wegging,' vindt Martijn. `Maar de hele tijd op het strand liggen is ook niks. Wij zitten er tussenin. De klanten doen sportieve dingen, maar maken ook culturele uitsapjes. En als mensen uit willen gaan, kan dat ook. Liefst met de hele groep natuurlijk.'
De reisorganisatie richt zich op de zelfstandige reiziger die het leuk vindt om meer van de wereld te zien. De doelgroep zijn twintigers en dertigers met aan avontuurlijke instelling. In groepen van maximaal acht personen gaan ze met een busje op reis. `Er wordt gekampeerd, ieder krijgt zijn eigen tent.' Tot de locaties behoren Groot-Brittannië, Tsjechië, Scandinavië en, sinds kort, de Baltische staten.
Paul begeleidde afgelopen zomer alle reizen zelf. `Erg leuk om te doen, maar ook behoorlijk zwaar. Je bent de hele tijd bezig om de groep bij elkaar te houden.' noSun zoekt voor komend jaar dan ook reisleiders die sociaal vaardig zijn, tegen een buitje kunnen en bovendien veel hebben gereisd. `Leuk werk hoor. Een keer hadden we een romance tussen twee van de deelnemers. Dat was wel grappig. Wel minder voor de rest van de groep trouwens.'
De reisorganisatie wil volgend jaar verder uitbreiden. Dit seizoen verwachten ze zo'n tweehonderd klanten, maar dat moeten er meer worden. `Ons streven is vijf procent marktaandeel binnen vijf jaar.' Ook het aantal bestemmingen wordt vergroot. In de toekomst willen we ook naar bijvoorbeeld IJsland of Finland', zeggen de heren reislustig.
Martijn Boshuis (rechts) en Paul Schoenmakers (foto Frans van der Veeken)