Cultuur

| Redactie

Nest brengt sprookje van Jules Deelder Begin april voert UT-toneelvereniging NEST een nieuwe voorstelling op: Sneeuwwitje. Jules Deelder bewerkte het stuk tot een sprookje met humoristische elementen en veel seksgrappen. Zes dwergen tillen de kist op. Sneeuwwitje ligt erin. Een droevig deuntje van de accordeon ondersteunt het geheel. 'Wreed, wreed is het lot,' jammeren de dragers. Regisseur Willer

Nest brengt sprookje van Jules Deelder

Begin april voert UT-toneelvereniging NEST een nieuwe voorstelling op: Sneeuwwitje. Jules Deelder bewerkte het stuk tot een sprookje met humoristische elementen en veel seksgrappen.

Zes dwergen tillen de kist op. Sneeuwwitje ligt erin. Een droevig deuntje van de accordeon ondersteunt het geheel. 'Wreed, wreed is het lot,' jammeren de dragers. Regisseur Willers de Dreu grijpt in. Het zingen klinkt nog niet goed genoeg. De scène moet opnieuw.

De eerste doorloop van de voorstelling is een feit. Alles is gedaan, nu is het zaak aan de souplesse te werken. Kwestie van flink schaven, ook als het decor af is. De spelers zullen daaraan moeten wennen. De groep heeft nog drie weken de tijd. Is dat genoeg? Speler Wietse Balkema aarzelt niet: 'Dat gaat zeker lukken, geen twijfel over mogelijk.'

Jules Deelder, schrijver van het stuk, heeft meerdere kwaliteiten. Hij werd bekend als muzikant en dichter, maakte een televisieprogramma. Ook in het theater is hij niet weg te denken, zowel op de planken als achter de schermen als tekstschrijver. Het script van dit Sneeuwwitje maakte hij voor jeugdtheater Hofplein in Rotterdam. Hij had wel een eis: de hoofdrol moest gespeeld worden door een bruin meisje. Bij NEST is de rol gewoon toebedeeld aan een blanke dame. Naast toneel zitten er ook zang- en danselementen in. Van een musical is geen sprake. Balkema typeert de productie als Dick Bruna stijl. 'Er is sprake van een soort stripverhaalspel, een plaatjesboek. Elke akte is een nieuwe bladzijde. Je hebt telkens een beperkt aantal houdingen en decorstukken. Daar doe je het mee.'

De bewerker houdt zich aan het originele verhaal, maar de bewoordingen zijn totaal anders. Er zitten een hoop belachelijke dingen in. Veel humor, schunnige opmerkingen en sexgrappen kenmerken de tekst. "Sneeuwwitje heeft een prins nodig om een nummertje te maken. Welk nummertje? 69? '96 mag ook." Een uitgebreide woordenwisseling gaat over stront: hondenstront, berenstront en kippenstront. En dan de naam van de prins: Kees van Kutjepoep. Sprookjes zijn normaal geschikt voor kinderen. Nu wordt dat juist afgeraden. Het publiek dat NEST voor ogen heeft zit ruim boven de tien jaar.

Het stuk is heel anders van opzet dan wat de toneelvereniging normaal laat zien. Eerdere voorstellingen waren veel zwaarder. Nu is het lekker licht en leuk voor jonge mensen. 'Het is wel lastig om ervoor te zorgen dat het geen blijspel wordt,' aldus Balkema.

Een belangrijk element is de spiegel. Deze weet niks dan de waarheid en liegt nooit. Als iemand erin kijkt en wat anders wil zien, gaat dat niet. Dit exemplaar heeft nogal een eigen mening. Hij vindt het leuk dat de koningin niet meer de mooiste is. Er ontstaat een soort spanning tussen hen. Geen 'spiegeltje aan de wand', maar een 'spiegeltje bijdehand' dus.

Dinsdag 9, woensdag 10 en donderdag 11 april, NEST, Agora, 20.00 uur, EUR 3,50/2.