'Ik wil eerst het definitieve visitatierapport eens goed lezen zodra dat er is', zegt Van der Hoeven twee dagen na de visitatie. 'Ik ben benieuwd wat de commissie in detail over die unieke positie van ons zegt, want daar wil ik wel een kanttekening bij maken: wij willen graag de beste zijn, maar tegelijk niet te veel afwijken of vooroplopen vergeleken bij de opleidingen om ons heen. 'Uniek' moet niet betekenen dat we zo anders zijn dat we geen instroom meer trekken.'
Want die instroom is een zwakke plek van de Twentse opleiding, constateerde ook de visitatiecommissie. Honderd eerstejaars zijn wenselijk, terwijl dat aantal dit jaar rond de zestig zweeft en komend jaar alleen maar verder daalt, zo laten de vooraanmeldingscijfers zien.
Van der Hoeven: 'Een BIT-afgestudeerde heeft minstens zulke goede arbeidsmarktperspectieven als iemand van TBK of INF. Dat zeggen ook onze industriële partners uit ons adviescollege. Maar ondertussen zie je dat INF- en TBK-opleidingen wel groot blijven en BIT niet. Wij zijn kennelijk toch minder goed zichtbaar. Ik hoop dat dat verandert als op de middelbare school het vak informatica - dat wel zo heet, maar er toch aardig BIT-achtig uitziet - beter gaat lopen. Voor de rest moeten we het echt hebben van de conjunctuur.'
Internationaal gezien zou het profiel van de Twentse BIT-opleiding nog wel wat aangescherpt kunnen worden, vond de commissie. Van der Hoeven bestrijdt dat niet, maar wil ook hierbij voorzichtig zijn met een te scherpe profilering. 'Internationaal zie je dat de BIT-curricula veel meer op informatica, of juist veel meer op bedrijfskunde zijn gericht. Wij zitten meer in het midden. Maar het is wel de vraag of wij - zeker met deze studentenaantallen - een soort gidsrol moeten gaan vervullen. Om een goede positie te kiezen zullen we ons meer gaan mengen in de debatten over de internationale opleidingsprofielen. De commissie geeft ons daarvoor eensteun in de rug.'
Bij de nationale en internationale profilering zou BIT vooral moeten letten op een sterker ingenieursprofiel en een prominentere ontwerpinvalshoek van de opleiding, vindt de commissie. 'Daar maken wij ons ook druk over', erkent Van der Hoeven. 'BIT is een vrij gewaagde combinatie van harde informatica en echte bedrijfskunde. Ook in het ontwerpproces zoeken wij dus de echte integratie van die twee richtingen en proberen we één dominante kleur te voorkomen. Dat maakt het wel moeilijker om één ontwerpvisie neer te leggen. Daar zijn we nog niet mee klaar.'
BIT is sterk in haar projectonderwijs, constateerde de commissie: een dure onderwijsvorm, die misschien moeilijk overeind te houden is in tijden van dreigende bezuinigingen. Van der Hoeven: 'Er ligt inderdaad keihard op tafel dat we ons onderwijs niet kostendekkend geven en dat de projectvakken er echt ver bovenuit steken. Het ligt dan voor de hand dat je in de toppen van je kosten gaat snoeien, maar als we dat doen helpen we ons eigen succes om zeep. Misschien kun je de toppen iets verlagen, maar je zult toch ook iets in de dalen moeten doen. Er komt dan natuurlijk wel een discussie met de docenten die nu al vinden dat ze financieel aan hun grenzen zitten. Gelukkig heeft ook de commissie geconstateerd dat de sfeer bij ons erg goed is, dus ik hoop dat we er uit kunnen komen, juist dankzij het feit dat we zo'n hechte gemeenschap zijn.'