Osinga, die tevens directeur is van de UT-vestiging in Leeuwarden, heeft tot 1 juli de tijd om op het gebied van onderwijsmarketing de zaakjes intern op orde te brengen. 'Een flink karwei. De lat is hoog gelegd. Ik heb er echter alle vertrouwen in.'
De term 'onderwijsmarketing' noemt Osinga een beetje misleidend. 'Wat wij met onze medewerkers feitelijk doen is het geven van voorlichting. Bij marketing moet er een veel sterkere koppeling zijn tussen produkt en verkoop. Marketeers, wij dus, hebben ook invloed op hoe het produkt er uit ziet. Dat is binnen een universiteit nog nauwelijks het geval. Binnen onze mogelijkheden zullen we meer vraaggericht moeten gaan werken en ons continu afvragen: wat wil een aankomend student?'.
Osinga is van mening dat de UT al 'aardig op weg is' met het inspelen op de vraag van de markt. Nieuwe opleidingen als psychologie en geneeskunde zijn daar voorbeelden van. 'Maar dat mag niet ten koste gaan van waar de UT ook sterk in is: de technische opleidingen.'
Osinga noemt de situatie op de UT 'enerverend'. Hij erkent dat het spanningsveld tussen het facultaire en centrale deel van de studievoorlichting de laatste jaren flink is opgelopen. 'De UT heeft de afgelopen tien jaar een heel innovatief voorlichtingsbeleid gevoerd. Denk daarbij aan de schoolsite en schooldisc, een informatieve cd-rom voor vwo-scholieren, het blad Campus en het bezoeken van alle schooldecanen in het land. Dat soort activiteiten worden nu volop gekopieerd door andere onderwijsinstellingen.'
In haar drang naar nog meer innovatie heeft de UT verzuimd voldoende intern commitment te realiseren. Osinga: 'Omdat in de centrale studievoorlichtingscommissie onvoldoende is gecommuniceerd met de faculteiten zijn we elkaar ergens kwijt geraakt. Daardoor is er geen samenhangend en goed opgeschreven beleid. Dat heeft geleid tot veel miscommunicatie en op sommige punten zelfs tot wantrouwen. Zoiets gaat ten koste van waar het daadwerkelijk om draait: studievoorlichting en studentenwerving.'
Osinga wil de basis leggen voor een hernieuwde en verbeterde samenwerking met de faculteiten. 'Die zullen voortaan vooraf worden ingelicht over innovaties en niet achteraf. Opleidingen moeten weer vanuit hun inhoudelijkheid worden betrokken bij het beleid. Daarvoor maken de opleidingen en onderwijsmarketing nu samen een beleidsplan. Dat heeft als grote voordeeldat je samen kunt vaststellen waar je naar toe gaat. Zonder dat daar onenigheid over is. Er zal hoe dan ook binnen Bureau Communicatie een cultuuromslag nodig zijn om dit te bereiken. Opleidingen moeten zich weer herkennen in het voorlichtingsbeleid.'
En als dat niet lukt voor 1 juli?
'Met die deadline kunnen we iets spelen. Ik denk dat de organisatie er dan klaar voor is en hoop dat dan de eerste fase van het beleidsplan af is.'
Op het gebied van studentenwerving staat in de toekomst veel te veranderen, aldus Osinga, hoewel de UT aan 'drastische veranderingen' nog niet toe is. 'Voor een groot toestroom buitenlandse studenten zijn wij bijvoorbeeld nog niet klaar. Eerst moet intern de organisatie op rolletjes lopen, daarna kunnen we buiten de grenzen studenten gaan werven. We richten ons nu vrijwel uitsluitend op Nederland. Maar die doelgroep zal veranderen. Nu zijn dat vooral de vwo-scholieren. Straks worden dat ook de HBO'ers, met name door de invoering van het bachelor/master-model.'
Osinga vindt het een uitdaging, zij het voor een paar maanden. Binnenkort wil Osinga, die aan de UT elektrotechniek studeerde, weer terug naar Friesland. 'Daar ligt mijn primaire verantwoordelijkheid. In mijn tijdelijke functie hoop ik een bijdrage te leveren aan goed voorlichtings- en wervingsbeleid.'
Maaike Platvoet
Jan Osinga:...commitment nodig...