Mens en Werk

| Redactie

Hoe lang duurt het om een blik spinazie op te warmen? In wetenschappelijke zin gaat het dan over het transport van gassen en vloeistoffen, het het vakgebied van Martin van Sint Annaland. Hij is sinds twee jaar universitair docent bij Chemische Technologie, vakgroep fundamentele aspecten van proceskunde. 'In 1989 begon ik op de UT als student, daarna werd ik aio en nu dus docent. Eigen kweek, inder

Hoe lang duurt het om een blik spinazie op te warmen? In wetenschappelijke zin gaat het dan over het transport van gassen en vloeistoffen, het het vakgebied van Martin van Sint Annaland. Hij is sinds twee jaar universitair docent bij Chemische Technologie, vakgroep fundamentele aspecten van proceskunde. 'In 1989 begon ik op de UT als student, daarna werd ik aio en nu dus docent. Eigen kweek, inderdaad', vertelt hij lachend.

De vakken die Van Sint Annaland doceert worden door de studenten als 'erg lastig' beschouwt. 'In het vak inleiding fysische transportverschijnselen komen veel kenniselementen samen. Dat vergt zowel vaardigheden als inzicht van de studenten. We zijn een practicum aan het ontwikkelen voor het vak, zodat de theorie sneller begrijpelijk wordt. Hopelijk kunnen we dat eind volgend jaar in het curriculum invoeren'. De link tussen onderwijs en onderzoek noemt hij de leuke kant van zijn werk. 'Mijn hart ligt zowel bij onderwijs als onderzoek. Op dit moment begeleid ik, naast het onderwijs, zeven promovendi en ben ik bezig met onderzoek: allereerst het ontwikkelen van complexe stromingsmodellen voor het beschrijven van meerfasereactoren en daarnaast het ontwikkelen van nieuwe reactorconcepten van een membraanreactor.' Van Sint Annaland vindt het vooral 'spannend om gassen en vloeistoffen te manipuleren. 'Iedere reactie heeft eigen eisen. Het is de kunst om daar creatief mee om te gaan en je onderzoek daarmee op zo goed mogelijke wijze uit te voeren.'


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.