De invloed van het bachelormaster systeem (BaMa in de volksmond) reikt ver. Ook de werknemers van Bureau Communicatie moeten omschakelen. 'Mastercommunicatie vergt een heel andere aanpak.'
Jan Osinga is voorzitter van de CCC, de commissie die een brug slaat tussen Bureau Communicatie en de facultaire voorlichters. Sinds een jaar proberen hij en zijn collega's vorm te geven aan de nieuwe manier van werven. 'Op dit moment zijn we nog in de inventariserende fase', zegt Osinga. 'Waar hebben faculteiten behoefte aan? Kunnen ze in 2004 al een stroom hbo'ers en internationale studenten bergen, of wachten ze liever even?'
Dankzij BaMa zijn de doelgroepen -keyword in communicatieland- verveelvoudigd. 'We hebben onze eígen bachelors, de bachelors van andere universiteiten, hbo-bachelors, internationale studenten en mensen die al werken en toch nog een master willen doen.' Osinga schudt ze zo uit zijn mouw. 'En dan zijn er natuurlijk nog de gewone vwo'ers voor de bachelor-opleidingen. Dat blijft gewoon zo.'
Al die nieuwe doelgroepen hebben een specifieke aanpak nodig, vertelt Osinga. 'Ons nieuwe publiek is kritischer, zelfstandiger en inhoudelijker. De kwaliteitsvraag speelt enorm. Ze weten vaak al beter wat ze willen en gaan ook zelf op zoek naar informatie. Daar moeten we op inspelen.' Bureau Communicatie doet dat onder meer door een nieuwe website die in september wordt gelanceerd. 'We werken er snoeihard aan', zegt Osinga. 'Ook gaan we nog meer versmelten met de faculteiten. Want een hbo'er die gerichte info wil over een master moet met iemand uit de faculteit praten. Niet met iemand van voorlichting.'
Actie is wel nodig want de andere universiteiten zitten ook niet stil. 'We zijn elkaar wel wat aan het opjagen', merkt Osinga.
Een paar dingen zitten de communicatiespecialisten tegen. Zoals daar is, de reorganisatie. 'Onze inspanningen moeten toenemen. Er moet een heel arsenaal aan instrumenten komen om al die doelgroepen te bedienen. Tegelijkertijd heeft de reorganisatie gesneden in fte's en budgetten.'
Een ander punt is de onvoltooide internationalisering van de campus. 'Alle regelingen zijn bijvoorbeeld nog in het Nederlands. De cultuur is nog vrijwel helemaal Nederlands', zegt Osinga. Voorts is nog niet voor alle master-opleidingen duidelijk wat een hbo'er moet doen om na vier jaar moeiteloos naar een UT-master door te stromen. Met Saxion bijvoorbeeld zijn daarover concrete afspraken gemaakt. En dat moet allemaal duidelijk naar de nieuwe aanwas worden gecommuniceerd.
Ook het beeld moet om. Osinga: 'Studiezoekers zijn niet langer alleen maar zeventienjarige vwo'ers die een bachelor zoeken, maar volwassen mensen die veel preciezer weten wat ze in de masterfase willen.' Welke dynamiek BaMa losmaakt is nog de vraag. 'Onze eigen bachelors, blijven die hier of gaan ze weg? Dat weten we niet. BaMa is meer dan een tussendiploma. Maar hoe het gaat uitpakken, weet niemand zeker.'