Bijdragen en foto's: Peter Schouten, Ingrid Szwajcer en Guillaume Salomons.
Volvo was meer roest dan staal
Voor Joost van den Broek (WB-student) is de auto meer een hobby dan een vervoermiddel. Op het moment is hij druk met het restaureren van een Volvo 142 uit 1970, een oldtimer dus. 'Vanaf de dag dat ik mocht werken, heb ik veel bijbaantjes gehad. Op mijn veertiende begon ik al met brommers te klooien, later met motoren. Zo ben ik ook erg bedreven geworden in het sleutelen aan auto's. Op mijn achttiende kocht ik mijn eerste auto. Een Fiat Panda voor 300 gulden waarin ik een jaar heb kunnen rondrijden. Daarna volgden nog drie auto's, tot ik twee jaar geleden deze Volvo kocht voor 1750 gulden. Hij was eigenlijk zo rot als de Titanic, meer roest dan staal. Dat wist ik niet toen ik hem kocht, maar na een middagje slijpen kwam ik daar wel achter. Ik had al een werkplaats voor motoren bij mijn ouders thuis. Die heb ik uitgebreid tot een autowerkplaats met hefbrug. Na anderhalf jaar lassen, plamuren en spuiten is de auto APK gekeurd en kon ik er de weg mee op.
Voor een oldtimer betaal je geen wegenbelasting en kan je een goedkope verzekering afsluiten. De Volvo rijdt op LPG, dus dat scheelt ook weer. Door alles zelf te repareren bespaar ik op arbeidskosten. Maar al met al ben je meer tijd en geld kwijt met opknappen en rijdend houden dan het oplevert. Ik moet weer heel hard op zoek naar een goed bijbaantje om dit nog even vol te kunnen houden.'
Een langzaam leeglopend voorwiel
Een auto hoeft echt niet veel te kosten, legt Willem-Jan Toebes (TCW-student) uit. 'Voor 100 gulden heb ik met twee vrienden een Ford Sierra gekocht uit '89. De wagen had nog vier maanden te gaan voor de volgende APK-keuring en dat was precies genoeg voor onze zomervakantie. We hebben er zo'n 5000 kilometer mee gereden zonder enig probleem, behalve een linkervoorwiel dat langzaam leegliep. Na de vakantie hebben we de wagen naar de sloop gebracht waar we onze 100 gulden aan oud ijzer terugkregen. Uiteindelijk heeft het dus alleen wat benzine en vaste lasten gekost!
Nu rijd ik al een jaar in een Ford Fiesta uit 1991. Het geld voor die auto heb ik verdiend bij een chauffeursbedrijf waar ik gemiddeld 18 uur per week werkte. Ook nu heb ik een goedbetaald bijbaantje waar ik de auto van kan betalen. Per maand kost het me ongeveer 55 euro aan verzekering en wegenbelasting en daarbij komt nog de benzine.
Ik heb 15.000 km afgelegd in ruim een jaar tijd en ik heb nog steeds heel veel plezier van dit karretje. Als je eenmaal een auto hebt, wil je niet meer zonder.'
Lekker blazen met zo'n bak
Ingmar Boer heeft het goed getroffen. De ouders van deze WB-student betaalden de helft van de aanschafprijs van zijn gloednieuwe Renault Megane. 'Mijn vorige auto was in de prak gereden doordat er iemand achterop knalde bij een stoplicht. Het was geluk bij een ongeluk dat de verzekering een aardig bedrag uitkeerde. Mijn ouders waren bereid me te helpen met de aanschaf van een nieuwe auto en zodoende ben ik aan deze Megane gekomen. Nee, mijn ouders zijn niet zo maar met een bult geld voor de dag gekomen. Zij hebben een eigen bedrijf waar ik altijd veel gewerkt heb. Vóór deze studie heb ik de MTS en de HTS gedaan en tijdens die opleidingen had ik meer tijd om ze te helpen. Belastingtechnisch gezien was het ook nog eens voordelig. Hij staat nu nog op naam van de zaak, maar straks op die van mij.
Tegenwoordig werk ik alleen op zaterdagen en in de vakantie en daarmee kan ik de variabele kosten betalen. De auto heeft pas 25.000 km op de teller staan en kan nog wel even mee zonder hoge onderhoudskosten. Als er toch iets kleins kapot gaat, dan repareer ik het zelf. De enige grote kostenpost die ik nog wel heb zijn de bekeuringen, maar ja, je moet wel af en toe even kunnen blazen met zo'n bak! Toch?'
Eerst bokte de auto een beetje
Wouter Scholten , vierdejaars Technische Informatica aan de Hogeschool Enschede, is de trotse bezitter van een 'roestbruine' Renault 5. Voor zijn stage bij een automatiseringsbedrijf in Amsterdam moest hij vaak klanten bezoeken en een auto was volgens Wouter het ideale vervoermiddel. Van een vriendin van zijn moeder kreeg hij een auto cadeau. 'Het autootje wist niet wat hem overkwam toen ik er in ging rijden! Er is in zestien jaar tijd nog maar 100.000 km mee gereden, voornamelijk stadsritjes en ik rijd lange afstanden dus de auto bokte een beetje. Na ongeveer twee maanden bemerkte ik wat mankementen. Toen ik bijvoorbeeld een keer van Enschede naar Bussum reed, ging de motor op drie poten lopen, en jawel de motor hield er langzaam mee op... accu leeg! Dan sta je daar helemaal alleen langs de kant van de weg.
Ook de aandrijfassen waren niet in orde, als ik harde bochten maakte ging 'ie tikken. Verder had de auto startproblemen, zaten er roestplekken op de carrosserie en de uitlaat was ook nog eens lek. Toen ben ik zelf gaan klussen. Ook heb ik een paar reparaties laten uitvoeren. Alles bij elkaar heeft het me 500 euro gekost. In negen maanden heb ik al 10.000 kilometer gereden. Hoe ik het betaal? Ik heb een eigen bedrijfje voor 'netwerken en webstyle' en dat loopt redelijk, ik werk een dag in de week bij m'n oude stagebedrijf in Amsterdam, en ik sta eens in de week in de keuken van een bejaardentehuis. Deze auto bevalt me prima, het is handig en praktisch omdat ik vaak grote afstanden afleg.'
Soms is auto bij huis best lastig
Zheng Yan (24), vijfdejaars Technische Bedrijfskunde, heeft een tweedehands grijze Ford Excort, een bak van pas dertien jaar oud. Hij reed er elk weekend mee naar Leuvenhein om te werken in een Chinees restaurant. 'Door de week gebruik ik de auto ook om boodschappen te doen. Ik merk wel dat ik erg afhankelijk word van m'n auto en ook een beetje lui. Nu ga ik met de auto waar ik ook wel m'n fiets voor kan pakken. Ik ben gestopt met het werk in het restaurant en ik ga binnenkort afstuderen dus ik denk erover om hem te verkopen... maar twijfel nog heel erg! Een auto is zohandig!'
Zijn flatgenoot Rutger Kragten (27 en ook TBK'er) daarentegen, is z'n auto liever vandaag nog kwijt. Zijn blauwe Volvo 44 staat voor Calslaan 11 te wachten op een nieuwe eigenaar. 'Ik had 'em van een vriend overgenomen omdat ik ging afstuderen in Hellendoorn en steeds op neer moest rijden. Ik kan het financieren met mijn afstudeervergoeding. Maar nu heb ik het ding niet meer nodig omdat ik thuis verder kan werken, dus ik wil er van af.
Dit is trouwens mijn tweede wagen, mijn eerste auto heb ik overgenomen van mijn broer. Daar heb ik een jaartje in gereden. Niet geheel probleemloos. De startmotor deed het niet, dus als ik met de auto wegwilde, moesten standaard twee mensen helpen duwen om de motor op gang te krijgen! Ik ben er mee naar de garage gegaan en kreeg het advies om met een hamer hard op het motorblok te slaan. Dat hielp! Sindsdien lag er standaard een hamer in mijn auto. Altijd als ik vertrok, ging ik eerst onder m'n auto liggen om een flinke klap op het motorblok te geven. Zo leer je nog eens wat.'
Een rijke vrouw komt goed van pas
'De een steekt zijn geld in uitgaan, de ander in dure kleren. Ik stop het in mijn auto. Dat is gewoon een keuze.' Bas Schrevelius (student elektrotechniek) heeft zijn auto nu iets langer dan een jaar. 'Deze tweedehands was eigenlijk een gelegenheidsaankoop. Nu heb ik er toch erg veel gemak van, al zouden mijn ritjes naar Den Haag net zo goed met de trein kunnen,' vertelt hij. 'Het grote voordeel is dat je op je eigen tijd weg kunt en dat je sneller bent.' Het nadeel zijn de kosten. Maar over de vaste lasten zoals wegenbelasting en verzekering, en ook over het verbruik van auto's is tegenwoordig veel informatie te vinden op internet, weet Bas. 'Op die manier kun je een aardige inschatting maken van wat een auto je gaat kosten. Verder moet je niet denken dat je je auto voor elk wissewasje naar de garage kunt brengen. Dan wordt het onbetaalbaar. Je moet dus niet vies zijn van een beetje sleutelen en van spelen met elektronica.'
Om zijn auto te betalen, is Bas gaan werken. 'Ik moet wel. Of ik moet van de campus weggaan en in Twekkelerveld gaan wonen. Dat scheelt zo 70 euro per maand. Als je daar bovenop je OV-
kaart in zou kunnen leveren en daar zo'n 40 euro per maand voor zou krijgen, dan kon je al bijna een auto rijden.' Lachend: 'Of je trouwt gewoon een rijke vrouw.'
Rutger Kragten
Willem-Jan Toebes
Ingmar Boer
Joost van den Broek
Wouter Scholten