UT-wetenschappers kraken tangent-opties gemeente

| Redactie

Drie UT-onderzoekers van de afdeling Verkeer, Vervoer en Ruimte (Civiele Techniek) vegen de vloer aan met de verkeersstudies die de gemeente Enschede gebruikt om de noodzaak van een Noordwesttangent aan te tonen. De studies naar de aanleg van de omstreden ringweg langs de campus, in 1999 uitgevoerd door de Grontmij, gaan uit van onwaarschijnlijke en achterhaalde aannames, behandelen geen alternati

Drie UT-onderzoekers van de afdeling Verkeer, Vervoer en Ruimte (Civiele Techniek) vegen de vloer aan met de verkeersstudies die de gemeente Enschede gebruikt om de noodzaak van een Noordwesttangent aan te tonen. De studies naar de aanleg van de omstreden ringweg langs de campus, in 1999 uitgevoerd door de Grontmij, gaan uit van onwaarschijnlijke en achterhaalde aannames, behandelen geen alternatieven en zijn niet serieus te nemen.

Een van de vernietigende recensies over de Grontmij-rapporten is te vinden op de site www.geen-noordwetsttangent.org, opgezet door een aantal campusbewoners die hun huizen in een van de mogelijke trajecten doorboord zien worden door de tangent. Volgens de laatste informatie waarover het actiecomité vanuit het gemeentehuis beschikt, heeft de variant die deels over de campus gaat - en waarvoor een aantal huizen aan de Achterhorst moet wijken - zelfs de voorkeur van het college van B&W.

In de analyse die UT-verkeerskundige ir. Roland Kager wijdt aan de uitgevoerde 'nut- en noodzaakstudies', stelt deze vast dat daarin 'de eigenlijke nut-en-noodzaak-vraag in het geheel niet onderzocht is, maar simpelweg aangenomen.' Kager verwijt de gemeente een 'zeer laakbare' vraagstelling aan de Grontmij: de onderzoekers kregen niet de opdracht om te onderzoeken of de ringweg noodzakelijk is, maar waarom die noodzakelijk is. 'Een dergelijke vraagstelling doet niet eens de schijn opwerpen dat hier een objectief onderzoek verwacht werd.'

Maar ook de Grontmij-onderzoekers zelf krijgen er van langs. De vraag hoe de verkeersgroei in Enschede er tot 2010 uit ziet is 'zonder enige vorm van onderzoek' beantwoord door aan te nemen dat die groei (ten opzichte van 1999) 35 procent bedraagt. 'Een onwaarschijnlijk hoog percentage', aldus Kager, die daar recente onderzoeksgegevens tegenover stelt die uitgaan van 0 tot 1 procent groei per jaar.

'Indien een aannemelijke verkeersstudie was gemaakt, was gebleken dat het verkeer in noordwest Enschede veel meer zal groeien onder aanleg van een NWT dan wanneer dit niet gebeurt.' Het is immers in de verkeerskunde keer op keer bewezen, aldus Kager, dat de aanleg van verkeersinfrastructuur binnen enkele jaren tot een (veel) grotere groei van verkeer resulteert dan als die niet zou zijn aangelegd. Kager concludeert dat 'het netto effect van de NWT op verkeersintensiteiten op sluipwegen binnen noordwest Enschede op middellange termijn eerder minimaal dan 'sterk oplossend' zijn, enop langere termijn zelfs negatief.'

Behalve Kager hebben ook zijn UT-collega's H. ter Huerne en K. Valkering hun expertise losgelaten op de rapporten. Ook zij komen tot vernietigende conclusies. Kasper Valkering nam de tangent-variant onder de loep die in het Grontmij-onderzoek als beste oplossing naar voren wordt gebracht. Op basis van hetzelfde rapport constateert Valkering dat deze variant de geschetste problemen helemaal niet oplost, maar juist op een andere plaats een nieuw fileprobleem veroorzaakt.

Jörg Krywkow, UT-medewerker, Achterhorstbewoner en woordvoerder van het campus-actiecomité is blij met met de rapporten van zijn collega's: 'We hebben nu zwart op wit dat er geen noodzaak is om de Noordwesttangent aan te leggen. En als hij al aangelegd wordt is het geen oplossing voor een eventueel verkeersprobleem, maar trekt dat juist meer verkeer aan.'

De actievoerders laten het er niet bij zitten. Op 19 februari buigt de raadscommissie zich over het voorgenomen besluit van B&W. Het comité maakt daarbij gebruik van het inspreekrecht, in een ultieme poging om de raadsleden voor hun standpunt te winnen. De finale besluitvorming is geagendeerd voor de plenaire raadsvergadering van 3 maart.

Wandeling door groengebieden

Het actiecomité 'Geen Noordwesttangent' organiseert zondag (26 januari) voor voor- en tegenstanders een wandeling langs het traject van de geplande ringweg. Belangstellende wandelaars kunnen zich om 13.00 uur melden bij het CT-gebouw, ter hoogte van het pinetum. De wandeling, die bijna anderhalf uur duurt, voert behalve langs de bedreigde delen van de campus ook door de aanpalende groengebieden, zoals landgoed Het Wageler.

CvB: nog geen hard standpunt

Het college van bestuur heeft 'geen uitgesproken standpunt' over de Noordwesttangent, die de gemeente Enschede langs - en deels over - de campus wil aanleggen. 'Wij mengen ons niet in discussies en sluiten ons niet aan bij actiegroepen,' antwoordde collegelid Willem te Beest in de afgelopen universiteitsraadsvergadering op vragen van raadslid Willem Bulter (Campus Coalitie).

Gesprekken met de gemeente over eigendomsrechten van de grond, onteigeningsprocedures en financiële compensatie zijn volgens Te Beest 'nog niet aan de orde,' omdat het tracé van de tangent nog niet vast staat. Mocht het zo ver komen, dan zal de UT haar huid zo duur mogelijk verkopen, volgens Te Beest. Dat het CvB toestemt in de eventuele sloop van een aantal campuswoningen aan de Achterhorst wilde Te Beest niet op voorhand uitsluiten. 'Dat hangt af van de condities.'

Bulter riep het college op om 'meer oppositie' te voeren tegen degemeentelijke plannen, in plaats van een terughoudende en neutrale houding in te nemen. De UT heeft immers belang bij het handhaven van haar groene imago, en de geluidsoverlast van een ringweg is ook geen pretje voor de aanpalende UT-gebouwen, aldus Bulter.

'Natuurlijk willen we de campus zo groen mogelijk houden,' betoogde Te Beest. Daar gaan we ook van uit in ons masterplan. Maar ons belang ligt ook bij de vestiging en bereikbaarheid van bedrijvigheid en researchinstellingen in de nabijheid van de UT.'

Menno van Duuren


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.