Groene hart autovrij, fietser krijgt overal voorrang

| Redactie

De Drienerlolaan verdwijnt en wordt vervangen door een fietspad. Het `groene hart' van de campus wordt helemaal autovrij en de rest van het terrein zo veel mogelijk autoluw. Fietsers krijgen overal voorrang en auto's mogen straks nergens harder dan 30 kilometer per uur.


Dit blijkt uit de `verkeersvisie' die adviesbureau Royal Haskoning voor de UT opstelde, als onderdeel van het vastgoedmasterplan. De belangrijkste maatregelen werden afgelopen maandag door het CvB en Haskoning gepresenteerd en toegelicht in twee sessies voor studenten, medewerkers en campusbewoners.

Zoals bekend voorziet het masterplan in het ontwikkelen van twee centra op de campus: een geconcentreerd onderwijs- en onderzoekscentrum tussen Langezijds en Zilverling en een `woon- en leefcentrum' aan de andere kant van het terrein. Voor de verkeersafwikkeling van en naar die twee centra is een `vorkstructuur' bedacht.

Auto's die bij portiersloge Charly binnen komen moeten direct linksaf de Drienerbeeklaan op als ze naar het W&L-centrum willen; verkeer met bestemming O&O-centrum gaat direct rechtsaf de Hallenweg op. Rechtdoor kan straks niet meer, want de doorgaande Drienerlolaan wordt - ergens in 2005 - opgeheven.

Wie de linkertand van de verkeersvork volgt, komt een nieuwe weg tegen die achter de - binnenkort grotendeels te slopen - studentenwoningen aan de Calslaan langs loopt en ter hoogte van de Campuslaan weer aansluit op het bestaande Calslaan-tracé. Het oostelijk deel van de vork wordt gevormd door de Hallenweg en de Zul.

Langs de twee - doodlopende - verkeersaders moeten bezoekers en medewerkers op zoek naar een beperkt aantal centrale parkeerplaatsen. Langparkeerders kunnen hun auto gratis stallen op onder meer het grote, nieuwe terrein achter Cubicus. Kortparkeerders kunnen dichter bij de gebouwen van hun bestemming komen, maar moeten daar dan wel voor betalen. Over de tariefstelling wordt nog nagedacht.

In de berekeningen van de verkeersstromen, waarin fietsers en voetgangers voorrang hebben op auto's, is onder meer rekening gehouden met de terugkeer van de faculteit BBT (nu nog gehuisvest op het B&S-Park), met de bouw van duizend nieuwe studentenwoningen.


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.