De nieuwe versie is volgens ons een duidelijke vooruitgang ten opzichte van het eerste concept, maar wij willen onder andere nog wijzigingen zien in de tekst over het bindend studieadvies, over studiebegeleiding en over de internationalisering van de UT.
UReka is tegen het bindend studieadvies. De beoogde rendementsstijging zal er waarschijnlijk niet door worden gehaald - in Leiden daalde het rendement zelfs na invoering van het BSA. Bovendien zullen `trage starters' getroffen worden door deze maatregel. De UT is er daarnaast niet klaar voor: invoering van een BSA vereist volgens de wet een studeerbaar programma en goede studiebegeleiding. Dit laatste is zeker nog niet bij alle studies op orde. UReka pleit voor een pull-effect (aantrekken en behouden van studenten) door zeer goede studiebegeleiding in plaats van een push-effect (afschrikken en wegsturen) dat van het BSA uitgaat. We geloven dat dit op de lange termijn gunstiger is voor zowel de studenten als de UT.
Als tweede punt in deze brief willen we ingaan op de studiebegeleiding. De kwaliteit hiervan verschilt sterk per opleiding en is zeker niet overal van een voldoende niveau. Bovendien wordt een nog groter beroep op de begeleiders gedaan door de steeds grotere diversiteit van studieprogramma's als gevolg van de bamastructuur. Zo zijn er reguliere bachelor- en masterstudenten, HBO-doorstromers, internationale studenten, mensen die premasters volgen en studenten die na hun bachelor voor een niet-doorstroommaster kiezen. Al deze groepen vereisen een ander soort begeleiding: het is daarom noodzakelijk om hier meer aandacht aan te schenken in het Instellingsplan.
Als laatste punt in deze brief willen we ingaan op de Engelse taalvaardigheid van docenten. In het concept-Instellingsplan wordt een goede IELTS-score (internationaal erkende cursus Engels) als eis gesteld aan al het betrokken personeel. Dit is belangrijk, maar niet in alle gevallen voldoende. Deze test gaat namelijk uiterst beperkt in op de spreekvaardigheid van de deelnemers, terwijl juist de verbale capaciteiten voor hoor- en werkcolleges het belangrijkst zijn. Het niveau van de spreekvaardigheid moet dus op een andere manier gegarandeerd worden, bijvoorbeeld door een uitgebreidere mondelinge test.
UReka
(fractie in de U-raad, red.)
Een uitgebreider onderbouwde mening over deze en andere punten is te vinden op onze website (www.ureka.utwente.nl).