Een enorme toestroom van studenten leidde ertoe dat de vier universiteiten een numerus fixus gaan instellen het komende studiejaar. Ze hebben gebrek aan collegezalen en practicumcapaciteit. De toestroom komt deels doordat drie andere universiteiten (VU Amsterdam, Leiden en Rotterdam) vorig jaar al een numerus fixus instelden. Maar Jules Pieters verwacht niet dat teleurgestelde studenten in september massaal naar Enschede zullen komen. `Studenten kiezen voor een stad, niet voor een studie. Dus als ze in Leiden of Amsterdam willen studeren komen ze niet ineens naar Twente. Dan zullen ze eerder een verwante studie kiezen, pedagogiek bijvoorbeeld.'
De Twentse instroom ligt op ongeveer 130 eerstejaars, vertelt Pieters. `Wij willen de fixus instellen op 350. Dat zal dus geen problemen opleveren, want dat halen we nooit.' Het gaat er dan ook vooral om een signaal af te geven, zegt hij. `Als psychologieopleidingen in Nederland moeten we één lijn trekken. We moeten uitdragen dat we ons bewust zijn van de enorme belangstelling voor de opleiding en dat we die willen reguleren. Waarom de studie zo populair is? Ik denk omdat mensen tegenwoordig meer over zichzelf willen weten. Bovendien is psychologie een brede academische opleiding die een goede toegang tot de arbeidsmarkt verschaft. Afgestudeerden worden niet allemaal psychotherapeut, maar kunnen ook in het bedrijfsleven terecht.'
De Landelijke Studenten Vakbond heeft laten weten tegen een numerus fixus te zijn. Veel psychologiestudenten maken hun studie niet af. Volgens de bond is goede en eerlijker voorlichting daarom een betere oplossing. De mensen die zich inschrijven zullen dat dan zeer bewust doen, is de redenering.
Pieters: `Dat vind ik te makkelijk. De voorlichting die ik gezien heb is erg realistisch. De verantwoordelijkheid ligt ook bij de student die zich inschrijft. Bovendien vermindert een numerus fixus de massaliteit en daarmee de uitval. Dat zie je bij ons, we zijn relatief klein en hebben weinig uitval. We merken het meteen wanneer een student niet meer komt opdagen.'