Afgesloten van internet

| Redactie

Honderden studenten en medewerkers van de UT zitten sinds maandagmiddag zonder internetverbinding. Oorzaak: een conflict tussen internetaanbieder Eager Telecom en netwerkbeheerder KPN Telecom. Eager Telecom zou volgens KPN een betalingsachterstand hebben van 95.000 euro.


KPN Telecom besloot maandagmiddag de ADSL-lijnen die de UT afneemt af te koppelen. Afnemers van deze dienst, zowel studenten als medewerkers, hadden vanaf dat moment geen toegang meer tot het internet. De UT tekende vrijwel onmiddellijk bezwaar aan tegen de handeling van KPN. Ook werd een calamiteitenteam, bestaande uit medewerkers van ITBE en Studenten Net Twente (SNT), opgericht om alternatieven voor de uitgevallen verbindingen te bespreken. Roger Quaedvlieg, coördinator werkplekbeheer & voorlichting, maakt deel uit van het calamiteitenteam: `Het is een erg vervelende situatie, vooral voor mensen die thuis werken. We schatten dat zo'n duizend mensen gebruik maken van de ADSL-lijnen We zijn nu in onderhandeling met Eager Telecom en gaan er vanuit dat we de dienstverlening met dit bedrijf snel kunnen hervatten.'

Voor de gedupeerde klanten is er een tijdelijke oplossing bedacht. Quaedvlieg: `Mensen kunnen via een inbelnummer inloggen op het internet. Een handleiding daarover staat op de websites van ITBE en SNT. Het is een noodoplossing, want dit staat niet in verhouding tot de voordelen van een ADSL-aansluiting.' Mocht het overleg tussen de UT en Eager Telecom niets opleveren, dan zal het calamiteitenteam op zoek gaan naar een alternatief. `Wel willen we dan een kleine enquête verspreiden over waar de klant precies behoefte aan heeft, zodat een goede afweging gemaakt kan worden bij een nieuwe internetaanbieder.'

Vanmiddag zal er op de websites van ITBE en SNT een update zijn van het laatste nieuws.


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.