Aanleiding tot de door de dienst Huisvesting en Onderhoudszaken in nauwe samenwerking met de groencomissie van de UT geproduceerde plannen vormt de gevaarlijke situatie op de Drienerlolaan, waar door automobilisten soms veel te hard wordt gereden, het nijpend gebrek aan parkeergelegenheid voor gebruikers van het BB-gebouw en het verkeersknooppunt bij de hoofdportier. De oplossingen voor de verkeers- en parkeerproblemen zijn volgens F. Lassche, hoofd van het bedrijfsbureau van HOZ, zo veel mogelijk gezocht `in de geest' van de Structuurvisie Campus die aan het begin van de jaren tachtig is ontwikkeld. Voor de daarin neergelegde plannen bleek destijds door de bezuinigingen geen geld beschikbaar, althans om ze allemaal ineens te realiseren. Stukje bij beetje wordt er nu wel aan gewerkt. Ook wordt gestudeerd op de toegangswegen naar het parkeren rond het congrescentrum.
De reconstructiewerkzaamheden nemen ongeveer anderhalve maand in beslag en vergen een investering van anderhalve ton. Het plan voorziet in de volgende maatregelen:
- De Drienerlolaan wordt auto-onvriendelijk gemaakt. De linkerrijbaan (vanaf de portiersloge gezien) wordt afgesloten en gedeeltelijk als parkeergelegenheid ingericht. Het aantal parkeerplaatsen bij het BB-gebouw wordt daardoor nagenoeg verdubbeld. Verder krijgt deze toegangsweg een flauwe bocht. (…)