Kwaliteit studies verschilt nogal

| Redactie

Naast de globale typering en rangorde van de universiteiten als geheel bestaan er natuurlijk forse verschillen tussen de opleidingen. `Goede' universiteiten hebben soms slechte studies, matig scorende universiteiten bieden ook topstudies aan. Aan die wetenschap heeft de aankomende student natuurlijk veel meer. En ook hier ontwaart de Keuzegids interessante patronen.

(vervolg van voorpagina)

Deelkwaliteiten blijken vaak met elkaar samen te hangen. Een opleiding die hoog scoort met

docenten, krijgt vaak ook lof voor de inhoud van het onderwijs - en zelfs voor de faciliteiten. Een goede opleiding houdt de kwaliteit op alle fronten in de gaten, is de verklaring van de Keuzegidsredactie. Een andere vuistregel: de kwaliteit van kleinschalige opleidingen is in het algemeen veel hoger dan die van snelgroeiende en/of populaire massastudies. Slecht scorende voorbeelden van die laatste categorie zijn rechten in Leiden en bij de UvA, economie en sociale wetenschappen bij de VU en bouwkunde in Delft. De Keuzegids suggereert hierbij bewust beleid van de instellingen, om met deze `melkkoeien' de `pareltjes' van dure kleine studies te kunnen betalen.

HOP, Onno van Buuren

Methodiek van het onderzoek

De totale score in de universiteiten-ranglijst is het gewogen gemiddelde van de oordelen van studenten en deskundigen, die even zwaar meetellen. De studentenoordelen zijn het resultaat van de Nationale Studentenenquête van Research voor Beleid 2002-2004 onder 18.000 studenten. Die omvat 29 vragen over tien kwaliteitsaspecten, van inhoud en samenhang tot lesruimtes en tevredenheid. De gedetailleerde resultaten staan in de database StudieKeuzeInformatie (SKI) 2004, die voor de overheid is ingericht door Choice, het Centrum Hoger Onderwijs-Informatie voor Consument en Expert in Leiden (www.choi.nl). Voor de deskundigenoordelen is gebruik gemaakt van visitatierapporten sinds 1999.


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.