(vervolg van voorpagina)
Deelkwaliteiten blijken vaak met elkaar samen te hangen. Een opleiding die hoog scoort met
docenten, krijgt vaak ook lof voor de inhoud van het onderwijs - en zelfs voor de faciliteiten. Een goede opleiding houdt de kwaliteit op alle fronten in de gaten, is de verklaring van de Keuzegidsredactie. Een andere vuistregel: de kwaliteit van kleinschalige opleidingen is in het algemeen veel hoger dan die van snelgroeiende en/of populaire massastudies. Slecht scorende voorbeelden van die laatste categorie zijn rechten in Leiden en bij de UvA, economie en sociale wetenschappen bij de VU en bouwkunde in Delft. De Keuzegids suggereert hierbij bewust beleid van de instellingen, om met deze `melkkoeien' de `pareltjes' van dure kleine studies te kunnen betalen.
HOP, Onno van Buuren
Methodiek van het onderzoek
De totale score in de universiteiten-ranglijst is het gewogen gemiddelde van de oordelen van studenten en deskundigen, die even zwaar meetellen. De studentenoordelen zijn het resultaat van de Nationale Studentenenquête van Research voor Beleid 2002-2004 onder 18.000 studenten. Die omvat 29 vragen over tien kwaliteitsaspecten, van inhoud en samenhang tot lesruimtes en tevredenheid. De gedetailleerde resultaten staan in de database StudieKeuzeInformatie (SKI) 2004, die voor de overheid is ingericht door Choice, het Centrum Hoger Onderwijs-Informatie voor Consument en Expert in Leiden (www.choi.nl). Voor de deskundigenoordelen is gebruik gemaakt van visitatierapporten sinds 1999.