Voor anderhalve ton de ruimte in

| Redactie

Ruimtetoerisme lijkt realiteit te worden. Begin oktober won het ruimteschip SpaceShipOne van ontwerper Burt Rutan tien miljoen dollar. De prijs werd uitgeloofd voor het bedrijf dat er als eerste in zou slagen om binnen twee weken twee bemande ruimtevluchten te organiseren met hetzelfde ruimteschip. Virgin-baas Richard Branson maakt nu bekend vanaf 2007 met SpaceShipOne betaalde reizen te willen organiseren. Ook Hans Heerkens, luchtvaartkenner en als docent verbonden aan de faculteit BBT, ziet mogelijkheden voor recreatieve ruimtevaart. Veel nut voor de wetenschap ziet hij er niet in.

`SpaceShipOne gaat niet in een baan om de aarde, daar gaat ding te langzaam voor. Je bent gedurende de reis slechts drie minuten gewichtloos. Je ervaart aan boord wel een heleboel dingen die ook bij een echte ruimtevaart plaatsvinden: de acceleratie, de terugkeer in de dampkring en natuurlijk de staat van gewichtloosheid,' legt Heerkens uit.

Doordat het ruimtevaartuig op de heenreis onder de buik van een moederschip meelift en niet in een baan om de aarde wordt gebracht, is de reis een stuk goedkoper dan een wetenschappelijke ruimtereis. `Er is geen uitgebreide lanceertoren nodig, een startbaan is voldoende.'

Kunnen wetenschappers nu ook profiteren van dit initiatief? Heerkens: `SpaceShipOne is in beperkte mate interessant voor de wetenschap: onbemande raketvluchten en de Space Shuttle bieden veel meer mogelijkheden. Met een vliegtuig kan men een aantal seconden in een gewichtloze staat verkeren, met SpaceShipOne is deze tijd te verlengen naar drie minuten. SpaceShipOne is dus interessant voor proeven die niet langer dan die drie minuten nodig hebben. Daarnaast profiteert de wetenschap op een andere manier, bijvoorbeeld door de popularisatie van ruimtevaart.'

Staat Heerkens nu zelf in de rij als het in 2007 zo ver is? `Een reisje gaat ongeveer 150.000 dollar kosten, dat is me echt te veel. Voor dat geld zijn er op luchtvaartgebied veel leukere dingen te doen.'

Hans-Robert Scheperkeuter


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.