Uit het lood

| Redactie

En het kabinet was zo kloek begonnen. Herinnert u zich de regerings­verklaring nog? Meedoen, meer werk, minder regels. "Het is een illusie dat de overheid ieder risico en ongemak kan wegnemen of voorkomen. We moeten de aandrang weerstaan om ieder incident te beantwoorden met regelgeving. Minder pretenties in het beleid, maar die dan ook waarmaken. Minder regels, en dan echt handhaven." Mooie woorden. Maar dan neemt het aantal verkeersslachtoffers eens weer toe, en wat is dan de reflex van verkeersminister Peijs? Een hele serie nieuwe regels. Met als meest belache­lijke: een verplichte witte voorreflector op de fiets.

Reflex

Het voorstel lag er al. 3VO opperde deze verplichting op de FietsRai in 2001. Zo'n reflector scheelt jaarlijks 420 slachtoffers, beweert de ver­keersveilig­heidsorganisatie. Maar met zulke gunstige effecten schermt 3VO altijd. Als je de beloofde slachtofferreductie van alle in het verleden geno­men maatre­gels optelt, zouden er onderhand in het verkeer per saldo doden tot leven moeten komen. Een witte reflector op je fiets, en hupsakee, daar verrijst weer een kind uit het asfalt.

Volgens 3VO heeft slechts de helft van de fietsen een deugdelijke verlichting. (Dat zullen dan wel de fietsen van de bejaarden zijn die altijd voor het donker thuis zijn.) 3VO veronderstelt in zijn berekening dat al die fietsen zonder licht straks zichtbaar zijn door de reflector. Aannemelijker lijkt het dat de meeste van deze fietsen straks ook geen reflector zullen hebben. (Want niemand die het controleert.) En dat een deel van de fietsers die nu nog wel licht voert het straks bij een reflector zullen houden. Het CBR denkt dan ook dat de verkeersvei­ligheid meer gebaat is bij een strenge­re controle op de reeds verplichte fietsverlichting. Dus geen nieuwe regel, maar handhaving van de bestaande. Dat klinkt als de regeringsverklaring. Misschien moet minister Peijs toch eens een serieuze poging ondernemen deze fraaie tekst ter harte te nemen.

Nederland kent tientallen organisaties die de hele dag niets anders doen dan regeltjes verzinnen die ieder risico zullen wegnemen. (3VO bedacht voor fietsers ook alvast reflecterende kleding en een valhelm, al dan niet voorzien van een groen zwaailicht.) Deze regels worden geduldig op een plank gelegd, tot een minister met zwakke weer­stand er weer eens eentje afpakt als gemakkelijk antwoord op een incident. Neemt dit kabinet zijn eigen rege­ringsverklaring serieus, dan stopt het ogenblikkelijk met het subsidiëren van deze regelne­ven. De aldus vrijgeko­men gelden kan het gebruiken om in de bestaande regels te snoeien en om op de handha­ving van het waardevolle restant toe te laten zien. Minder regels, meer werk.

Harold de Boer


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.