Oud-Papier

| Redactie

MAGNEETKAART. Binnen afzienbare tijd zal de kwartjes- en vooral stuiversellende voor de koffieautomaten binnen de UT tot het verleden behoren. Vanaf begin volgend jaar - het streven is per 1 januari - zal een magneetbetaalkaartensysteem worden ingevoerd dat het betalen met muntgeld zal vervangen.


Het ligt in de bedoeling om de magneetkaart in eerste instantie te gebruiken bij de koffieautomaten. In een tweede fase wordt gedacht aan invoering op de kopieerafdelingen en aan een aanpassing van de kasregisters van de akntines, zodat dan ook hartigheden als kroket en slaatjes met de magneetkaart kunnen worden betaald.

Volgens CvB-lid C.J. Koning komen er ein alle gebouwen zogenaamde opwaardeerunits: automaten waar je een bepaalde hoeveelheid geld, bijvoorbeeld een tientje, in stopt en die ervoor zorgen dat dat bedrag op de kaart wordt opgeslagen. Bij iedere kop koffie wordt de kostprijs op het tientje in mindering gebracht. De koffieautomaat geeft vanzelf aan wanneer de magneetkaart `leeg' is en weer bij de opwaardeerunit geladen moet worden.

Met de invoering van het nieuwe systeem is een bedrag van ongeveer f 380.000 gemoeid. Verwacht wordt dat het systeem zichzelf op den duur terugbetaalt. Berekend is dat op jaarbasis een bedrag van f 50.000 kan worden bespaard doordat de koffieprijs onmiddellijk kan worden aangepast aan de werkelijke kostprijs. Op dit moment loopt de koffieprijs achter bij de prijsontwikkeling omdat de automaten niet regelmatig aangepast kunnen worden. Verder denkt de UT een bedrag van f 5.000 per jaar te besparen aan onderhoudskosten aan de automaten: de huidige `muntproevers' werken mechanisch en vergen meer onderhoud dan de toekomstige `afwaardeerders' die elektronisch werken. Een bedrag van f 12.000 per jaar denkt de UT te verdienen doordat de koffieomzet, die sinds 1983 is gezakt, naar verwachting weer zal stijgen. Ten slotte leidt de invoering van het systeem tot besparingen in de personale sfeer: de geldhandelingen bij de restauratieve voorzieningen. (…)


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.