Afgelopen maandag zijn er acute onderhoudswerkzaamheden aan de mailserver voor studenten verricht. De belasting op dit systeem, verantwoordelijk voor de mail van alle UT-studenten, is de laatste maanden flink gestegen en alle e-mail werd niet even vlot meer behandeld. Soms duurde het zelfs meer dan vier uur voordat een bericht was verwerkt. Volgens Igor Ybema, systeem- en netwerkbeheerder bij de dienst Informatietechnologie, Bibliotheek & Educatie (ITBE), lijkt het systeem de huidige drukte weer aan te kunnen.
De problemen begonnen vlak voor de zomervakantie. `Het is nog niet helemaal duidelijk waar het nu precies aan ligt. Volgens mij komt het door het toenemende gebruik van Webmail, een applicatie die het mogelijk maakt om overal met een browser de mail te bekijken. Webmail laat de e-mail op de server staan en zorgt zo voor een hogere belasting,' zegt Ybema.
Ook de toename van spam zorgt voor onnodige belasting. `Een half jaar geleden hoefde het systeem nog maar honderd berichten per minuut te verwerken. Nu is dat aantal verdubbeld.'
Studenten kunnen zelf ook helpen om de druk op de server te verlichten, legt Ybema uit: `Veel nieuwe studenten weten niet dat je naast Webmail thuis ook bijvoorbeeld Outlook Express kunt gebruiken. Dit programma haalt de mail van de server af en slaat deze op de eigen pc op. Je kunt dit programma zo instellen dat hij ieder kwartier de nieuwe e-mail ophaalt. Zo blijft de belasting minimaal en mis je toch geen enkel bericht.'
This seventh edition of the 4TU Career Special is a shared publication by the news editors of Cursor (Eindhoven University of Technology), Delta (Delft University of Technology), Resource (Wageningen University and Research), and U-Today (University of Twente). The magazine came into being in collaboration with industry, and is explicitly aimed towards students who are either in the final phase of their studies, or have just graduated.