Campagne om ict-animo op te krikken

| Redactie

`ICT, Onvoorstelbaar vanzelfsprekend' luidt de nieuwe campagne van Nederland~ICT, de branche-organisatie van ict-bedrijven in Nederland. De postercampagne loopt vanaf half september op alle technische afdelingen en faculteiten van ROC's, HBO-instituten en universiteiten. Doel is studenten te stimuleren om na afronding van hun studie een baan in de ict te kiezen. Nederland~ICT wil daarmee bijdragen aan het terugdringen van het dreigende tekort aan ict-professionals.


`Onderzoeken laten zien dat er binnen enkele jaren een tekort zal zijn aan ict-professionals. Dat terwijl er een groeiende behoefte is aan innovatieve, technologische oplossingen voor knellende vraagstukken,' vertelt Sylvia Roelofs, directeur van Nederland~ICT. `De samenleving wordt steeds afhankelijker van technologische toepassingen in ons dagelijks leven. Wij maken ons daarom zorgen over het dreigende tekort aan goede ict'ers.'

De laatste tijd blijft het aantal aanmeldingen bij ict-opleidingen achter bij vorig jaar. Roelofs: `Een belangrijke oorzaak ligt waarschijnlijk in het slechte economische tij van de afgelopen jaren. Dat leidde logischerwijs tot onzekerheden. Studenten hebben daarom andere richtingen gekozen. Dat is best jammer. De markt is namelijk flexibel en dynamisch. Diverse signalen wijzen inmiddels in de richting van evenwichtige groei. Als ict-professional heb je een belangrijke rol bij het creëren van nieuwe toepassingen voor allerlei sectoren: senioren kunnen langer zelfstandig wonen, leerlingen kunnen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo lessen uitwerken, geavanceerde technologie helpt om terroristen en criminelen een stap voor te blijven. Voorbeelden genoeg.'


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.