Tien jaar geleden ontdekte dr. ir. Hans Elias de Bree van de TN-groep Signalen & Systemen, een beetje bij toeval, dat met de Microflown geluid te meten is. Deze sensor die luchtstromingen zeer gevoelig waarneemt, is zonder microscoop moeilijk te zien. Zo klein. Met micromachining technieken wordt dit op silicium gebaseerde product in de cleanroom van Mesa+ gemaakt. Feitelijk is het een thermische sensor. Twee ultradunne draden die verhit zijn en vlak bij elkaar liggen, reageren op luchtdeeltjes die met een bepaalde snelheid passeren. Zij zorgen voor een onderling temperatuurverschil tussen de twee draden. Die is op zijn beurt weer meetbaar.
Inmiddels brengt De Bree als medeoprichter/eigenaar van Microflown Technics BV in Zevenaar, de Microflown in verscheidene hoedanigheden op de markt. Kennisinstituten als universiteiten en R&D-afdelingen van bedrijven, zoals fabrikanten uit de automobielindustrie en consumentenelektronica, bestellen de producten. De productie van deze UT-spin off vindt in Enschede plaats.
In STW-projecten werden de Microflown en de toepassingen ervan in de loop der jaren oorontwikkeld, een proces dat nog steeds verder gaat. Daf Trucks en Philips CFT horen bij de participanten in deze onderzoeksprojecten.
René Visser presenteerde tijdens zijn de verdediging van zijn proefschrift nieuwe meetmethoden en bijbehorende software. Het grote voordeel van de Microflown is dat deze niet de drukfluctuaties meet zoals een microfoon maar, heel direct, de snelheden van de luchtdeeltjes die bij deze fluctuaties betrokken zijn. Omdat de grootte en de richting van de snelheid bekend zijn wijzen ze als het ware precies naar de locatie vanwaar het geluid komt. `In veel gevallen kun je met de informatie die de Microflown extra oplevert zeer nauwkeurig terugrekenen naar de bron van het geluid,' legt Visser uit. `Als je precies weet welk onderdeel van een apparaat het geluid veroorzaakt, dan kun je daarop ontwerpaanpassingen maken.' Intussen heeft STW in samenwerking met DAF Trucks en Philips CFT ontwikkellicenties afgesloten op delen van de software die Visser heeft ontwikkeld. De toepassingsgebieden zijn overigens zeer gevarieerd wat aantoont dat de Microflown generiek inzetbaar is. Naast bijvoorbeeld het analyseren van rollende autobanden en tofzuigeronderdelen bewijst de Microflown ook op veel kleinere meetschalen zijn diensten.
Visser: `Ik heb ook de geluidsafstraling van printplaten geanalyseerd. Niet alleen kun je daarmee de pieptoon van televisies verder terugbrengen, maar ook de levensduur van de printplaten zelf verbetert. Het trillen van één component is meestal de belangrijkste beperkende factor.' Na zijn promotie gaat Visser werken bij de R&D-afdeling van Daimler-Chrysler in Stuttgart. `Het onderzoek naar trillingen zal een belangrijk onderdeel van mijn werk worden, maar of ik met de Microflown zelf ga werken is nog niet zeker,' zegt Visser. Het ontwerpteam waar hij aan de slag gaat richt zich op simulaties en berekeningen aan de algehele voertuigdynamica en de bijbehorende akoestische eigenschappen. Van aandrijflijn tot motor en chassis.