Oud-Papier

| Redactie

WERVINGSPLAN. De vooraanmeldingscijfers en de dalende belangstelling op de voorlichtingsdagen onderstreepten het afgelopen studiejaar al dat er minder eerstejaars in aantocht waren. Maar dat als gevolg daarvan het totaal aantal bij de UT ingeschreven studenten onder de grens van 6000 zou zakken, is volgens Martin Evertzen, hoofd VEB, desondanks een verrassing. Het antwoord op deze ontwikkeling is een nieuwe advertentiecampagne en een hernieuwde aanpak van de werving voor het studiejaar 1992-1993 via een `totaalplan' dat ongeveer drie ton gaat kosten.


Volgens de telling van 4 september bedraagt het aantal eerstejaars 1237 (op 5 september vorig jaar waren dat er 1403) exclusief de Vestiging Friesland waar het aantal studenten halveerde van 97 naar 49 mensen. Het aantal studenten op de UT - inclusief auditoren en extranei - neemt daardoor in vergelijking met vorig jaar af van 6027 naar 5841.

`Over de achtergrond van deze afname doen allerlei filosofieën de ronde, maar zonder een gedegen onderzoek blijft het nattevingerwerk. We hebben daarom een onderzoeksbureau opdracht gegeven dit najaar een nader onderzoek te doen', aldus Evertzen die tevens met spanning de resultaten afwacht van het onderzoek van een drietal communicatiebureaus. Deze presenteren eind deze maand een rapport hoe de werving van studenten via een `totaalplan' moet worden aangepakt. `We bekijken de drie resultaten en bekijken dan de aanpak die naar onze mening het beste aansluit op de situatie en mogelijkheden op de UT.'

Dit voorjaar baarde de UT opzien met een grootschalige advertentiecampagne en radiospotjes. Volgens Evertzen is besloten om in de tweede helft van september opnieuw een campagne te starten. De UT zal paginagroot worden gepresenteerd in regionale en landelijke dagbladen evenals in het jongerenblad Pauze. (…)


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.