Concept Instellingseinde

| Redactie

Sinds een week of twee doet het Concept Instellingsplan 2005-2010 de ronde. Daarin staat in krachtdadige bewoordingen die het kenmerk van modern management zijn, beschreven hoe de UT de komende vijf jaar om zeep geholpen zal worden. Denkt u even met me mee? Het onderzoek wordt verder ingeperkt tot enkele gebieden waar we goed in zijn. Dat lijkt heel verstandig, maar het betekent wél dat de bulk v


Sinds een week of twee doet het Concept Instellingsplan 2005-2010 de ronde.

Daarin staat in krachtdadige bewoordingen die het kenmerk van modern management zijn, beschreven hoe de UT de komende vijf jaar om zeep geholpen zal worden.

Denkt u even met me mee?

Het onderzoek wordt verder ingeperkt tot enkele gebieden waar we goed in zijn. Dat lijkt heel verstandig, maar het betekent wél dat de bulk van het onderwijs in de “gewone masteropleidingen” geen enkele connectie meer heeft met onderzoek: ons toponderzoek zal immers maar een klein deelgebied van een domein kunnen bestrijken en onderzoek wat geen top-onderzoek meer is moet weg.

Ik zie de visitatiecommissies al langskomen die van de NVAO als ongeveer enig criterium voor wetenschappelijkheid van een opleiding moeten tellen hoeveel onderzoek de betrokken docenten doen. Einde gewone mastersopleidingen dus.

Geen nood: dan bieden we toch alleen top-masters aan!

Helaas, dat kan alleen maar als we geen bacheloropleidingen aanbieden. Als we dat wél doen, moeten we immers elke geslaagde bachelor minstens één master aanbieden waarnaar kan worden doorgestroomd. En je kunt de term “topmaster” natuurlijk niet gebruiken voor een master waar iedereen in mag stromen.

Ander puntje uit het plan: de helft tot driekwart van de B-vakken moet weg en wel vóór mei 2005 of uiterlijk 2006. Wat overblijft zijn een beperkt aantal brede vakken voor veel studenten. Dat is namelijk efficiënt.

Wat bedoelt men? Gaan we het onderwijs beperken tot hoorcolleges voor 300 studenten + multiple choice tentamen? En zijn er dan nog studenten die aan de UT willen studeren? En als men dat niet bedoelt: hoezo wordt het onderwijs dan efficiënter als je minder vakken voor grotere groepen gaat geven?

Dat onze bestuurderen nog niet alles goed hebben doorgedacht, is nog wel te pruimen. Het is per slot van rekening nog maar een eerste concept en ik ben er van overtuigd dat ze de mensen op de UT die wat dichter bij het onderwijs staan, nog uitgebreid zullen raadplegen.

Wat ik moeilijker te pruimen vind, is dat ze tegen de docenten in feite zeggen: “Dat u de afgelopen jaren ongeloofelijke extra inspanningen hebt gepleegd om major minor in te voeren, BaMa te ontwikkelen, vervolgens alles van trimesters naar semesters hebt vertaald, dat kan ons allemaal niks schelen. U wordt niet eens bedankt en we gooien de helft tot driekwart van wat u ontwikkeld hebt gewoon weg. En denk er om: half 2005 dient alles op de nieuwe manier klaar te zijn! En wat betreft de niet-technici onder u: wegwezen!”

Godfried van Lieshout


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.