Cultuur

| Redactie

Onder de leiding van Martin Scorsese maakten zeven bekende regisseurs een filmisch verslag van de geschiedenis van de blues. Ieder vanuit zijn persoonlijke stijl en inzicht. Eén vraag staat centraal: hoe evolueerde de blues van locale folktunes tot een universele taal? Vier films uit de serie zijn deze zomer te zien bij Concordia. Er is donderdag 22 juli `s avonds ook een bluesfestival.


Blues op de Oude Markt

De documentaire biedt geen volledig overzicht van de geschiedenis van de blues. Scorsese: `De bedoeling was om een serie persoonlijke impressionistische films te maken. De regisseurs, allen met een passie voor blues, belichten de muziek vanuit hun eigen visie.' Jan Donkers in NRC Handelsblad: `Een centrale strategie ontbreekt, en dat houdt overlappingen in, veel overbodigs maar ook lacunes. Toch valt de brede lijn van de geschiedenis uit deze reeks wel degelijk af te lezen.'

`Red, White & Blues', de eerste film die Concordia draait, gaat uitsluitend over de Engelse blues-revival in de jaren zestig. De film bevat een serie muzikale interviews met de belangrijkste figuren uit de bluesbeweging en wordt aangevuld met een live optreden in de beroemde Abbey Road opnamestudio. Figgis: `Het enthousiasme in Europa voor deze zwarte muziek interesseert mij. Daarom heb ik een groep oude muzikanten samengebracht met jong talent. Hopelijk leidt dit optreden en de discussies die daarop volgen tot een verklaring voor deze nieuwe buitenlandse interpretatie van blues die leidde tot een universeel succes.'

Regisseur Clint Eastwood tekende voor de regie van `Piano Blues'. Historisch opnamemateriaal, gecombineerd met interviews en optredens van levende legendes als Pinetop Perkins zijn te zien in deze film. `De blues', aldus Eastwood destijds, `is altijd onderdeel geweest van mijn muzikale leven en de piano heeft daarbinnen een speciale plek gehad. Het begon toen mijn moeder alle platen van Fats Waller kocht. Muziek heeft altijd een rol gespeeld in mijn films, maar deze documentaire geeft me de kans om een film te maken die echt over muziek gaat.'

`Het is meer een gedicht dan een documentaire' vertelt Wim Wenders over zijn `The Soul of a Man'. Deze regisseur onderzoekt de levens van zijn favoriete blues artiesten, Skip James, Blind Willie Johnson en J.B. Lenoir. Wenders: `Blues is alles voor me. Er zit meer waarheid in dan in welk boek ik ook heb gelezen of welke film ik ooit heb gezien over Amerika. Ik heb geprobeerd te verwoorden wat me ontroerde in deze muziek en in de stemmen.'

Martin Scorsese brengt ten slotte met `Feel Like Going Home' een ode aan de Delta blues. Muzikant Corey Harris reist door Mississippi en naar West-Afrika om de roots van de blues te ontdekken. Originele optredens van onder andere Willie King en Taj Mahal worden aangevuld met zeldzaam archief materiaal van Son House, Muddy Waters en John Lee Hooker. Scorsese: `Ik heb altijd een affiniteit gehad met blues, de cultuur van het vertellen door middel van muziek is ontzettend fascinerend. De blues heeft een gigantische emotionele resonantie en is de basis voor hedendaagse Amerikaanse muziek.'

Niet alleen Concordia Cinema besteedt aandacht aan de Blues. Op 22 juli vindt op de (zelfde) Oude Markt in Enschede het Nix BBBluesfestival plaats. Vanaf 20.00 uur zijn er optredens van Kozmic Blue, The Wildcards, Imperial Crowns en Stincky Lou and the Goon Mat.

Martin Scorsese presents…. The Blues. Vanaf 2 juli in Concordia Cinema. Voor meer informatie www.concordia.nl.

Nix BBBlues festival, donderdag 22 juli, 20.00 uur Oude Markt Enschede, gratis.

Martine Hilderink


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.