`Het team is compleet, het business plan ligt klaar en de sponsorfolders zijn gedrukt,' stelt TCW-student Michiel Lansink tevreden vast. Maar het grote werk begint nu pas, weet de voorzitter van de stichting Solarteam UT, die in maart van dit jaar werd opgericht. Anderhalf miljoen euro staat er op de begroting van het team dat meedoet aan de tweejaarlijkse ontwerpwedstrijd voor de meest energiezuinige auto ter wereld. Het grootste deel van dat bedrag moet nog worden binnengehaald. In geld of natura.
Het begon allemaal vorige zomer, met een oproepje van initiatiefnemer en EL-student Joost Kuckartz. Dat leverde een ploeg van acht mannen en een vrouw op, die de organisatie optuigden, een projectplan schreven en een aantal adviseurs ronselden. Inmiddels bestaat het team uit vijftien UT-studenten en prijken er elf wetenschappelijke begeleiders op de adviseurslijst, waaronder vijf UT-hoogleraren. Een paar kleine sponsors, met het Enschedese café De Pijp voorop, brachten het Twentse solarteam waar het nu is: klaar om in felgroene teamshirts de markt op te gaan met glimmende brochures en een doortimmerd businessplan.
`We hebben intern alles goed geregeld en nu is het tijd om het grote geld binnen te halen,' aldus Lansink. Van de UT zelf zal dat geld niet komen, weet hij: `De UT steunt ons wel met het beschikbaar stellen van faciliteiten en kennis. Over een goede werkplaats van dertig, veertig vierkante meter op of rond de campus gaan we nog even stevig in onderhandeling, want daar hebben we dringend behoefte aan.'
Maar de bulk van de begroting moet dus opgehoest worden door derden. Lansink: `Dat hoeft niet alleen geld te zijn: als we de benodigde zonnecellen gratis krijgen, dan is eenderde van onze begroting gedekt. Afgezien van de zonnecellen hebben we dan nog een à twee ton aan liquide middelen nodig, en nog wat materiaal- en kennissponsoring.'
Het old boys network van UT-bestuurders en -wetenschappers moet ervoor zorgen dat er deuren opengaan die normaalgesproken voor studenten gesloten blijven. Tot half oktober geeft Lansink zijn bestuur de tijd om de begroting sluitend te krijgen; dan valt de go/no-go beslissing. Tot die tijd gaan de voorbereidingen gewoon door. Sterker nog, er wordt nu al hard gewerkt aan het ontwerp van de Solution, zodat er in oktober direct met de bouw begonnen kan worden. Hoe het zuinige UT-voertuig eruit komt te zien is niet top secret. Lansink: `Als je naar de nummers 1 tot en met 5 van de afgelopen jaren kijkt, dan zien die auto's er allemaal ongeveer hetzelfde uit.' Het UT-ontwerp zal dan ook niet veel van deze succesformule afwijken. `Maar op allerlei punten, van de kwaliteit banden tot en met het totaalgewicht, kunnen we nog wel wat winnen. Delft won vorig jaar met een gemiddelde snelheid van 97 kilometer per uur op het traject van 3000 kilometer. Ons doel is om ruim boven de 102 kilometer gemiddeld uit te komen.' Spionnen van het UT-solarteam staken eerder deze maand tijdens een korte vakantie hun licht op bij een Griekse solar race en babbelden daar vrolijk met de concurrentie. Lansink: `De sfeer in het veld is heel vriendschappelijk. Iedereen wisselt kennis en materialen met elkaar uit. Wij hebben ook een goed contact met Delft, bijvoorbeeld. Twee mensen van ons hebben daar de colleges `Hoe bouw ik een zonneauto' van Wubbo Ockels gevolgd.'
Tot nu toe is de solarklus nog naast de studie te klaren, maar volgend cursusjaar moet het project op de eerste plaats komen te staan, heeft Lansink met zijn team afgesproken. `Sommigen kunnen er op afstuderen, voor anderen geldt het als stage, maar een aantal mensen moet echt zijn studie een paar maanden opzij zetten. Daar hebben ze nog geen compensatie voor, maar we gaan nog met de Student Union praten om te kijken of ze daar nog potjes voor hebben. Het belang voor de UT moet je immers ook niet uitvlakken: Delft heeft door de hele publiciteit rond dat project aantoonbaar meer eerstejaars binnengehaald.'
Eerdere pogingen om een Twents team af te vaardigen naar de World Solar Challenge, die sinds 1989 tweejaarlijks wordt gehouden, liepen tot nu toe stuk. De SolUTion moet het eerste Twentse voertuig worden dat aan de prestigieuze race meedoet. En wint.