Cultuur

| Redactie

`Denk' es, o Seele' luidt de titel van het zomerconcert waarmee het Drienerloos Vocaal Ensemble dit collegejaar afsluit. Het studentenkoor zet negentiende- en twintigste-eeuwse Duitse componisten tegenover hun vijftiende en zestiende-eeuwse Hollandse collega's. Verbindend element: de religieuze teksten.


God en de hemel op z'n Hollands en Duits

`Alle stukken hebben dezelfde inspiratiebron: God en het hiernamaals,' vertelt Marnix Izeboud, een van de DVE-zangers. `Het is heel interessant om te zien hoe verschillende componisten dit thema interpreteren.' Het verschil in ontstaansperiodes speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol, maar ook de verschillende geloofsovertuigingen van de componisten hebben invloed op de liederen. `Zo heb je enerzijds de katholieke, Latijnse teksten: niet al te moeilijk doen, maar vertrouwen op God, is bij deze liederen het devies. De protestantse liederen zijn wat zwaarder, lijken meer op preken: luister naar de Heer en je zult gered worden, is de achterliggende gedachte.'

De titel van de concertserie is ontleend aan een werk van de Duitse componist Distler. Zijn - zwaarmoedige - werken, waar DVE er drie van uitvoert, gaan vaak over het hiernamaals en de dood. Marnix: `Distler heeft hierbij meer aandacht voor het gevoelsleven dan voor de bijbel en de kerk. Kenmerkend zijn de bijzondere melodieën en harmonieën. Zijn muziek klinkt bijna zenuwachtig. Het schiet als het ware alle kanten op, maar is toch heel logisch'.

Twee andere moderne en romantische Duitse componisten, Ernst Pepping en Anton Bruckner, geven blijk van een minder droefgeestige kijk op het leven. Van Pepping wordt `Ich bin der Herr' ten gehore gebracht. `Typisch Duits, echt een heel majestueus stuk,' volgens Marnix. `Bruckners muziek kenmerkt zich door de enorme dynamiek en veel onverwachte akkoorden. Maar zijn stukken zijn harmonieus en ook voor een leek erg aangenaam.'

Van Bruckner wordt onder meer `Vexilla regis prodeunt' uitgevoerd, een lied op een tekst die al door veel componisten op muziek is gezet. Behalve Bruckners romantische versie laat het DVE ook de ruim 400 jaar oudere toonzetting van Guillaume Dufay horen. Onder leiding van dirigent Valentijn Smit zingt het koor alle liederen `a capella' (zonder begeleiding).

De huidige DVE-formatie is een gedreven groep, volgens Marnix: `We willen tijdens onze concerten de liederen zo nauwgezet en goed mogelijk brengen. Het gaat ons er echt om de muziek zo neer te zetten als de componist bedoeld heeft. Je kunt niet improviseren zoals bij popmuziek want je zit echt vast aan de componist. Het minste of geringste foutje hoor je. Wel kan elke dirigent en elk koor zo zijn eigen interpretatie van een stuk geven. De noten en de tekst staan vast, maar je kunt wel bepalen hóe je die noten gaat brengen.'

Tijdens de DVE-concerten op 18 en 20 juni verzorgt sopraan Vera Scholten, begeleid door Agnes van der Tuuk, een intermezzo. Cabaretvereniging Contramime doet hetzelfde bij het concert op 16 juni. Daarmee geeft Contramime tevens een voorproefje op de eigen liedjesvoorstelling, later die avond.

DVE zomerconcert: `Denk' es, o Seele', woensdag 16 juni 20.00 uur, Adiozaal Vrijhof. EUR 4 (2 met union+ kaart). Met dit kaartje gratis toegang tot liedjesvoorstelling van cabaretgroep Contramime i.v.m. de Cultuurestafette.

Vrijdag 18 juni, 20.00 uur, Ariënsgedachteniskerk, Enschede, EUR 7/5. Zondag 20 juni, 15.00 uur, Schuilkerk `De Hoop', Diemen, EUR 7/5

Martine Hilderink

Foto: Peter Schouten


Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.