`Autonome' auto rond 2020

| Redactie

Kan de informatietechnologie, kortweg IT, het vervoer verbeteren? Die vraag werd afgelopen woensdag behandeld tijdens het symposium `make IT move', georganiseerd door studievereniging Inter-Actief. Er was een recordaantal van elf lezingen. Hoofdspreker was de Amerikaan Richard Bishop, die wordt gezien als `s werelds grootste expert op het gebied van IT en vervoer.


Dagvoorzitter Bart van Arem opent de dag met het presenteren van enkele cijfers die duidelijk maken dat er een probleem is. Jaarlijks zijn er in Nederland zo'n 1000 verkeersdoden. De totale kosten van verkeersonveiligheid worden geschat op 5 miljard euro per jaar en dan zijn er ook nog de negatieve milieueffecten en uiteraard het fileprobleem dat jaarlijks 1 miljard euro kost.

Van Arem, afgestudeerd en gepromoveerd aan de UT, geldt als expert op het gebied van IT en vervoer. Hij is werkzaam bij TNO als hoofd van een verkeersonderzoekslab en sinds vorig jaar ook weer verbonden aan de UT als deeltijdprofessor. Vakgebied: Application of Integrated Driver Assistance. Van Arem toont een gedateerd promofilmpje van de Amerikaanse automobielindustriegigant General Motors. Het filmpje uit de jaren zestig schetst een toekomstbeeld van autonome auto's waarin de passagiers na het invoegen op de snelweg de handen letterlijk van het stuur kunnen halen. `Zover is het nog niet gekomen', zegt Van Arem. Maar zit er misschien wat in het beeld? In plaats van er zelf op in te gaan nodigt hij Richard Bishop uit tot het geven van zijn presentatie.

Bishop is de coryfee op het gebied van intelligente voertuigen. Zijn bedrijf Bishop Consulting adviseert wereldwijd autoproducenten, openbaarvervoersbedrijven, onderzoekslabs en overheden. Bishop opent ook met cijfers: Amerika telde afgelopen jaar 42116 verkeersdoden en de totale kosten van negatieve verkeerseffecten bedroegen zo'n 230 miljard dollar. Overheden wereldwijd proberen de verkeersveiligheid omhoog te krijgen. Zo willen Japan en Australië het aantal verkeersdoden met 40 tot 50% terugbrengen per 2010.

Er komen steeds meer snufjes op de markt om daarbij te helpen. `De industrie steekt ook veel geld in ontwikkeling', aldus Bishop. Er komen allerlei technologieën die de verkeersdeelnemer omringen met hulp en `een beschermende cocon rond de automobilist.' Nu al is er Adaptive Cruise Control, zijn er nachtvisiesystemen en een systeem dat met behulp van sensoren een vaste afstand tot voorgangers handhaaft. Een automatisch file-parkeersysteem is ook al geshowd op een beurs.

Bishop verwacht dat naar mate gebruikers aan de systemen wennen en producenten meer leren over toepassing ervan de systemen steeds meer invloed zullen krijgen. Zodat ze bijvoorbeeld vol `op de rem trappen' bij een verwachte botsing. In de huidige systemen worden gebruikers allen nog op een potentieel dreigende situatie gewezen door een waarschuwingspiepje, een trillend stuur of stoel, een strakkere gordel of lichtjes automatisch remmen. Bishop's visie is dat er rond 2020 volledig autonome voertuigen beschikbaar zijn, althans voor de snelwegsituatie.


Richard Bischop

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.