Jazz op het scherpst van de snede
`Bij jazz denken mensen vaak aan muzikanten die een riedeltje staat te spelen in een rokerig café terwijl andere mensen er doorheen staan te praten.' vertelt Casper Tromp, secretaris van Jazz Podium Drienerlo. `Onze concerten zijn totaal anders. De muzikanten spelen op leven en dood, terwijl het publiek intens zit te luisteren.
Vooral moderne jazz heeft de interesse van de stichting JPD. Pianist Albert van Veenendaal en jazzsaxofoniste Esmée Olthuis passen goed bij deze voorkeur. Casper: `Van Veenendaal en Olthuis spelen moderne jazz en maken muziek vanuit improvisatie. Het is heel spannende muziek, met veel interactie. Van Veenendaal heeft veel stukken zelf gecomponeerd: die zijn echt voor zijn eigen spel gemaakt en dat maakt de improvisaties heel krachtig. Olthuis speelt de meer abstractere ideeën; haar muziek is onvoorspelbaar en spannend.'
Albert van Veenendaal won in 2001 met On The Line de Dutch Jazz Competition. Hij noemt zichzelf `beeldend musicus', vanwege het epische en filmische karakter van zijn muziek. `Ik vind het belangrijk om te musiceren zonder van te voren vastgelegde ideeën over hoe de muziek zou moeten klinken. De muziek moet ontstaan op de plek waar je speelt. Ook geschreven materiaal wil ik zo laten klinken. Bij wat ik beeldende muziek noem, gaat het om gedrevenheid, risico, vakmanschap en niet te vergeten de persoonlijkheid van de musicus. De intensiteit van een goed concert is als balanceren op de rand van een scheermes: spelen op het scherpst van de snede. Ik probeer daarom elk concert te benaderen zoals een schilder begint met zijn lege doek. Het steeds weer opnieuw beginnen en me overgeven aan de poging blijft me mateloos boeien.'
Esmée Olthuis is begonnen als allround speler bij diverse kleine en grote jazz ensembles. Al snel sloeg ze een eigen weg in. Ze begon te experimenten met vrije, geïmproviseerde muziek en ontwikkelde een geheel eigen stijl. Haar spel is te omschrijven als lyrisch, onorthodox en energiek. Improvisatie, niet-westerse ritmiek en harmonie, jazz en hedendaagse (klassieke) muziek vormen de ingrediënten. `Extended techniques', zoals multiphonics, en nieuw ontwikkelde (blaas)instrumenten zoals de blockophone gebruikt ze om haar improvisatietaal uit te breiden. Als componist is Olthuis vooral bezig met helder, concreet en ideerijk materiaal. Het duo bracht de CD `This Is To Say' uit op het TryTone-label en speelde samen onder andere op het North Sea Jazz Festival.
Spontaniteit is volgens Casper kenmerkend voor jazz. `Improvisatie is de basis van jazz. Iedere keer dat er iets gespeeld wordt, is het een verrassing wat er gaat gebeuren. Tijdens een concert is de spanning tussen de muzikanten en het publiek echt voelbaar. Dat maakt de JPD-concerten voor iedere muziekliefhebber interessant.'
Olthuis & Van Veenendaal. Concert van Jazz Podium Drienerlo. Maandag 17 mei, 20.15 uur Amphitheater. Entree: EUR. 5,- (3,- met studentunion+, CJP, E-pas)
Martine Hilderink
Foto: Monique Besten
![]()