`De studie is gevarieerd en boeiend', vinden ze alle vier. `Maar over het toekomstperspectief bestaat veel onduidelijkheid', zegt Remy Waardenburg. `We weten eigenlijk nog steeds niet precies wat we later worden en dat brengt onzekerheid met zich mee.' De anderen knikken: Sarvi: `Als je arts wordt, staat je positie vast. Voor onze beroepsgroep is dat nog niet zo.' Mariëlle: `Onlangs deed ik een snuffelstage in het ziekenhuis. Daar wist het personeel niet wat een technisch geneeskundige is.'
Onduidelijkheid dus. En nu? Enkele eerstejaars denken er al serieus over om over te stappen naar een reguliere geneeskunde-opleiding. Remy heeft zich al ingeschreven, Hilbert twijfelt nog een beetje en Mariëlle denkt aan een overstap naar biomedische technologie. Remy en Hilbert zijn bang dat ze als technisch geneeskundige geen of te weinig patiëntencontact zullen hebben. Hilbert: `Ik dacht dat ik een technische arts zou worden, maar gaandeweg kom ik er achter dat ik straks op zo'n specialistisch niveau terechtkom dat er misschien geen patiënt meer aan te pas komt. De algemeen technische dingen doen de artsen zelf al. Straks ben ik alleen maar bezig met geavanceerde technologische apparatuur.'
Sarvi heeft wèl het idee dat ze een goede studiekeuze heeft gemaakt. `Ik vind de combinatie van wiskundige en medische vakken echt heel erg leuk. Maar ik zit er wel mee dat ik nog niet precies weet wat ik ga worden.'
Ondanks die onzekerheid zijn de studenten tot nu toe tevreden over de opleiding. Ze roemen de stages, de practica en de toekomstgerichte signatuur. Het onderwijsprogramma zit alleen wel erg vol naar hun smaak. `Elke dag college en heel veel zelfstudie', zegt Hilbert. Mariëlle: `Eigenlijk kun je niet ziek worden, dan raak je veel te veel achter.' Volgens Sarvi is het eerste jaar helemaal volgepropt, omdat het curriculum voor het tweede jaar nog niet klaar ligt. `Ik denk dat ze nu de basis zo breed mogelijk willen maken.' Remy: `Het voordeel is dat we wel kunnen aangeven wanneer de stof ons teveel wordt. Er zijn op ons verzoek al eens onderdelen geschrapt. Daar hoef je bij een gevestigde opleiding niet om te komen.'
Deze week praten de eerstejaars met hun opleidingsdirecteur Heleen Miedema over het in hun ogen onzekere beroepsbeeld van de nieuwe opleiding. Hilbert: `Zo zijn in de wet nog steeds niet de bevoegdheden van onze beroepsgroep vastgelegd. Daar willen we meer over weten.'
Hilbert de Vries
Mariëlle Walraven
Sarvi Sharifi
Remy Waardenburg