Fledderus heeft inmiddels als oio nog twee werkcolleges gegeven en komend trimester begint hij aan het derde. 'Inzicht krijg je pas als je zelf met opgaven aan de slag gaat. Ik maak een moeilijke opgave door, dan moeten ze zelf aan het werk. Het mag niet zo zijn dat de docent de hele tijd opgaven staat voor te doen die dan braaf worden overgeschreven. Bij de indeling van de stof moet je daar ook rekening mee houden. Niet zoveel mogelijk behandelen, maar je afvragen welke dingen je nu duidelijk wilt maken.'
Sinds hij een cursus van het Onderwijskundig Centrum volgde, vat hij ieder werkcollege samen in een aantal trefwoorden dat bij het begin van het volgend college als opfrissertje dient. Een docent moet verder vooral enthousiasmeren: 'Dat is niet iets wat je zo over kunt nemen, maar ik heb wel gemerkt dat het aanstekelijk werkt. Je kunt bijvoorbeeld toepassingen bedenken. Of een bepaalde moeilijke opgave geven en voor diegene die er binnen twee weken uit is een fles wijn uitloven. Dan zie je dat opeens allerlei lieden druk aan het rekenen gaan.'
Hij constateert dat docenten te veel hun eigen gang gaan. 'Op een lijn komen met je collega's is moeilijk. Iedereen heeft zijn eigen stijl, hanteert zijn eigen methode. Wat dat betreft zou er wel eens wat serieuzer over onderwijs gepraat kunnen worden. Onderwijskunde geeft je de taal en het gereedschap om bijvoorbeeld resultaten van tentamens te beoordelen of een reden voor de lage opkomst bij een college te vinden. Dan kun je ook nagaan of de ene methode misschien toch beter is dan de andere.'
'Ik wil wel wat in het onderwijs blijven doen, in die zin dat als ik op de universiteit blijf werken ik niet alleen onderzoek maar ook onderwijs wil doen. Je moet studenten een rolmodel voorhouden, betrekken bij het onderzoek, onderdeel uit laten maken van een vakgroep. Dan gaat het leren veel natuurlijker. Puur en alleen onderwijs wil ik niet voor hele lange tijd omdat er dan geen vernieuwing in komt. Ik denk dat onderzoek vernieuwing geeft. Onderwijs en onderzoek hebben elkaar nodig.'
Erik Fledderus
![]()