Vuurdoop als docent

| Redactie

Edwin Poorte, oio TN, beleeft vandaag zijn vuurdoop als docent. Maar dankzij twee cursussen is hij voorbereid. 'Je loopt zelf al een jaar of zes rond en dan denk je dat je wel weet hoe het geven van onderwijs in elkaar zit. Maar dat blijkt tegen te vallen.' 'Je moet kijken welke stof in het hoofdstuk wordt voorgedragen, hoe die is verwerkt in de sommen en waar de moeilijke punten in de opgaven zit

Edwin Poorte, oio TN, beleeft vandaag zijn vuurdoop als docent. Maar dankzij twee cursussen is hij voorbereid. 'Je loopt zelf al een jaar of zes rond en dan denk je dat je wel weet hoe het geven van onderwijs in elkaar zit. Maar dat blijkt tegen te vallen.'

'Je moet kijken welke stof in het hoofdstuk wordt voorgedragen, hoe die is verwerkt in de sommen en waar de moeilijke punten in de opgaven zitten. De voorbereiding moet vlekkeloos zijn, anders kan één rottige vraag je kaartenhuis doen instorten.' Vorig jaar heeft Poorte tentamens van het vak nagekeken, dus hij weet waar de problemen zitten. 'Het is zeker niet zo dat je hele opgaven op het bord moet kalken, dan kun je beter de uitwerkingen mee naar huis geven. Als je iets op het bord doet, moet je niet het rekenwerk maar het fysisch inzicht laten zien.'

De bedoeling is dat de studenten zelf aan het werk gaan en Poorte af en toe bijspringt. De praktijk wijst echter uit dat de meeste studenten onvoorbereid en apathisch op de werkcolleges verschijnen. Daarom halen hij en mede-aio Arend Woering het concept van de huiswerkopgaven van stal, waarmee de student door het trimester heen een bonuspunt voor het tentamen kan verdienen. De opgaven zijn 'maakbaar'. Als ze goed genoeg worden gemaakt levert dat één punt voor het tentamen op, anders een halve of geen.

'Wij zijn niet zo grenzeloos naïef te denken dat ze het allemaal braaf gaan doen. Ik verwacht dat in de eerste weken flink wat mensen zullen meedoen en dat er later een aantal afvalt. Maar als mensen samen thuis aan een som werken, is dat ook prima. Als Jantje A vraagt aan Pietje B hoe het in elkaar zit, leert Pietje B er vooral van als hij het moet uitleggen.'

'Als je mensen kunt motiveren, leren ze zichzelf een hoop dingen aan. Je moet proberen iemand in zo'n toestand te brengen dat hij nieuwsgierig wordt en het wil leren, bijvoorbeeld door toepassingen te laten zien.' Dat is ook de manier waarop Poorte zijn afstudeerders het liefst begeleidt. Ze moeten op een gegeven moment zelf 'het vuur' zien en zichzelf sturen. 'Vaak kunnen mensen dat niet, maar je wilt het toch ook niet allemaal voorkauwen.'

Het mooie van het geven van onderwijs vindt Poorte dat je er wat van leert. Vakinhoudelijk kom je boven de materie te staan en je doet ervaring op met management en presentatietechnieken. 'Als je anderen daarmee wat kunt leren is dat mooi meegenomen. Maar ik leer nog meer dan de studenten die in de zaal zitten.'


Edwin Poorte

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.