Projectonderwijs op Internet

| Redactie

Toine Andernach van de vakgroep Software Engineering en Theoretische Informatie (INF) is in zijn nopjes met de nominatie voor de Onderwijsprijs. Niet verwonderlijk, want hij besteedt veel aandacht aan zijn onderwijsactiviteiten. Die staan daardoor soms op gespannen voet met zijn eigen promotie-onderzoek over de automatische interpretatie en predictie van taalhandelingen in dialogen ('wat er op neer komt dat ik algoritmes opstel om te bepalen wat een spreker nu wil of doet met een bepaalde uiting').

Andernach vermoedt dat-ie zijn nominatie te danken heeft aan zijn bijdrage aan de ontwikkeling van het BIT-vak 'Applications of Information Technology' (AIT). Een vorig jaar voor het eerst aangeboden vorm van projectonderwijs waarbij groepen Twentse en Finse studenten op afstand samenwerken om te komen tot een gezamenlijk multimedia-eindverslag op World Wide Web. De samenwerking met Finland vloeide voort uit een Europees project.

Een succesvol staaltje onderwijsvernieuwing, dat ook wel de nodige aanloopproblemen kende. 'De samenwerking met de Finse studenten verliep aanvankelijk moeizaam, onder meer omdat de colleges niet synchroon verliepen en e-mail vaak langs elkaar heen ging.' De informatie voor het eindverslag bleek verder niet altijd op WWW te vinden. 'Zoek- en vind-problemen zijn inherent aan Internet. Het is georganiseerde chaos', aldus Andernach.

Tijdens een door INF en OC verzorgde workshop in Finland zijn nieuwe ideeën uitgeprobeerd. 'Dit jaar gaan we werken met shared workspaces, omgevingen op WWW waarin je allerlei bestanden kunt uitwisselen, en waarin ook wordt bijgehouden wie wat wanneer heeft gedaan. Ook komt er een electronische evaluatie-tool. Daarmee kun je een WWW-enquêteformulier versturen, waarbij resultaten direct kunnen worden verwerkt en getoond in grafiekjes.'

Andernach ('ik wilde vroeger leraar worden') vindt het niet erg en op zich zelfs heel nuttig dat aio's 20 procent van hun tijd aan onderwijs moeten besteden. Maar helaas gaat 'verdeelbaar onderwijs' dat geen relatie heeft met het eigen onderzoek en waarbij een aio dan ook weinig betrokken is, vaak ten koste van het onderzoek waarop die aio wordt 'afgerekend'.

Andernach wil hoorcolleges afschaffen omdat ze een 'achterhaalde, inefficiënte vorm van informatie-overdracht' zijn en 'te weinig mogelijkheid bieden voor interactiviteit'. Andernach pleit ervoor dat beginnende docenten verplicht onderwijscursussen volgen, en dat alleen degenen die deze met goed gevolg afleggen mogen lesgeven. 'Een te streng beleid levert natuurlijk wel problemen op voor de bezetting; te weinig docenten voor het aantal vakken dat gegeven wordt. Dat komt dus neer op het eeuwige probleem: geld.'


Toine Andernach

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.