Studenten soms streng aanpakken

| Redactie

In de kamer van ir. Michiel Eijpe lopen nogal wat studenten binnen. 'Toen ik zelf nog student was, merkte ik dat de docenten erg ver van me afstonden en dat je daar nauwelijks bij kon komen. Die fout wil ik niet maken', zegt werktuigbouwer Michiel Eijpe. Dat iedereen zijn kamernummer kent, heeft ook zo z'n nadelen. 'Het kost verschrikkelijk veel tijd.' Ook de begeleiding van het integratie-project

In de kamer van ir. Michiel Eijpe lopen nogal wat studenten binnen. 'Toen ik zelf nog student was, merkte ik dat de docenten erg ver van me afstonden en dat je daar nauwelijks bij kon komen. Die fout wil ik niet maken', zegt werktuigbouwer Michiel Eijpe.

Dat iedereen zijn kamernummer kent, heeft ook zo z'n nadelen. 'Het kost verschrikkelijk veel tijd.' Ook de begeleiding van het integratie-project 'ontwerpen in kunststoffen', waar groepen studenten samen een realistische opdracht uit het bedrijfsleven doen, slokt veel tijd op. Maar liefst op drie manieren worden de studenten getoetst. Ten eerste moet er een gezamenlijk verslag verschijnen, verder worden de resultaten mondeling in bijzijn van het bedrijf gepresenteerd. En als laatste wordt nog een mondeling tentamen afgenomen.

Eijpe: 'Communicatie vind ik erg belangrijk. Als je goede resultaten hebt maar je kunt die niet overbrengen, dan is dat zonde. Goed schrijven kan ook een verschil uitmaken. Mijn afstudeerverslag heb ik ermee opgekrikt van een acht tot een negen. Ook heb ik veel energie gestoken in een goed dictaat voor het practicum. Bij de overgang van de oude naar de nieuwe vakgroep werden de studenten iedere keer ad hoc van informatie voorzien. Stukje bij beetje heb ik hieruit het dictaat samengesteld.

'Soms is het nodig om studenten streng aan te pakken. Binnen een groep van vier tot zes kan iemand zich natuurlijk verschuilen. Daar moet ik hem op aanspreken, want zo krijg je je ingenieurstitel natuurlijk niet. Uit mijn eigen studententijd herinner ik me alles wat fout ging. Die fouten mogen mijn studenten ook maken, maar ze mogen daardoor niet blijven hangen. Je mòet verder. Veel van mijn begeleiding is daarop gericht.'

Als voorbeeld van 'ontwerpen in kunststoffen' herontwierp een groep studenten een eenvoudige maar nu nog te zware rotatiepomp volgens het principe van een vijzelpomp. De basis voor een dergelijke apparaat is een buis die gemakkelijk uit vezelversterkte kunststof kan worden vervaardigd. Binnenin zorgt een schroef voor de voortstuwing. Eijpe: 'Door mijn ervaring uit projecten met het bedrijfsleven zijn mijn mogelijkheden voor later toegenomen. Volgend jaar moet ik al mijn energie richten op het proefschrift. Dan stop ik ook met begeleiden. Daarna begin ik misschien voor mezelf. Door de contacten en ervaring heb ik ook kans genoeg in het bedrijfsleven. De kans bestaat dat ik op de universiteit blijf en ook blijf lesgeven. Dat zit in de familie van mijn vaders kant die zelf onderwijzer was. Ik heb nooit een cursus bij OC gevolgd. Het klinkt misschien raar. Maar het overbrengen van kennis gaat me niet slecht af.'


Michiel Eijpe

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.