Twee jaar geleden verhuisde het struikelvak Thermodynamica naar de vakgroep Membraantechnologie en werden dictaten ingeruild voor een dik en uiteraard Engels boekwerk. Aan Erik Naafs, zojuist afgestudeerd bij de vakgroep en toekomstig oio, de vraag een opgavenbundel en studiehandleiding te schrijven. In vervolg daarop werd hij de vierde man van het team docenten dat de werkcolleges verzorgde. Met succes, hoewel hij geen tijd meer had om een cursus te volgen. 'Ik kon me goed redden', zegt hij nu. Zijn geheim: een goede voorbereiding en vantevoren een schemaatje maken over hoe hij het zal brengen.
'De eerste twintig minuten tot een half uur probeer ik een zo goed en zo overzichtelijk mogelijke samenvatting te geven van de stof die in het hoorcollege is behandeld. Die laat ik op het bord staan. Dan maken ze zelf de opgaven en af en toe help ik ze. Op 'n gegeven moment geef ik de route aan.' Deze zelfbedachte methode wordt door zijn studenten hogelijk gewaardeerd.
Dit jaar is Thermodynamica gesplitst in twee meer behapbare vakken en zijn de hoorcolleges afgeschaft in ruil voor een extra werkcollege. Tot deze andere methode is mede dankzij Naafs besloten: 'Dit vak leent zich beter voor mijn aanpak dan voor hoorcolleges waarin twee uur afleidingen en formules worden afgedraaid. Dat is allemaal zo theoretisch. Eigenlijk wordt het pas duidelijk en interessant als je er iets mee kunt oplossen.'
Hij vindt zijn onderwijstaak heel leuk om te doen. 'Negen van de tien aio's worden op een eerstejaarspracticum gezet. Dan moet je standaardproefjes doen en labjournaals nakijken. Ik heb hier echt een hoop van geleerd, puur over het vak zelf en hoe je iets over moet brengen op andere mensen. Het is ook leuk omdat ik er helemaal bij betrokken ben geweest, tot bij het maken en nakijken van tentamens toe.'
Naafs heeft dit jaar nog wat ingevallen bij de werkcolleges, begeleidde een afstudeerder en gaat dat opnieuw doen. Maar veel meer zal hij zich niet meer bezighouden met onderwijs. Hij heeft inmiddels genoeg gedaan en: 'In principe zit ik in het onderzoek'.