Zeven promovendi in de strijd om Onderwijsprijs

| Redactie

Onder het motto 'Het onderwijs van de toekomst, de aio als docent', wordt vrijdag 1 december, op de dies natalis van de UT, voor de vijfde keer de jaarlijkse Onderwijsprijs uitgereikt. Volgens jurylid Jeroen Voogt ging de strijd uiteindelijk tussen twee van de zeven genomineerden. Belangrijk criterium waren het daadwerkelijk verbeteren en vernieuwen van onderwijs. Gedachte achter het thema is dat

Onder het motto 'Het onderwijs van de toekomst, de aio als docent', wordt vrijdag 1 december, op de dies natalis van de UT, voor de vijfde keer de jaarlijkse Onderwijsprijs uitgereikt. Volgens jurylid Jeroen Voogt ging de strijd uiteindelijk tussen twee van de zeven genomineerden. Belangrijk criterium waren het daadwerkelijk verbeteren en vernieuwen van onderwijs.

Gedachte achter het thema is dat de aio's van nu mede het gezicht bepalen van het onderwijs in de toekomst. Omdat ze zelf kortgeleden nog student waren weten ze precies hoe het niet moet en hebben ze ongetwijfeld ideeën over hoe het beter kan. Maar aio's worden aangenomen om promotieonderzoek te doen en de universitaire cultuur staat onderwijs slechts een tweede plaats toe, op afstand. Daarom wilde de jury het belang van de (vernieuwende) inbreng van aio's met onderwijstaken onderstrepen.

Jeroen Voogt, Dieuwke Dijkstra, Els Rommes, Pieter Jansen van de Sligte en Henkjan Gersen hebben het zichzelf en de studieverenigingen, met het gekozen thema, echter niet eenvoudig gemaakt. Aio's doen vaak onzichtbaar en ondankbaar onderwijswerk: tentamens nakijken, dictaten herschrijven, practica en afstudeerders begeleiden. Bovendien bestaat centraal geen registratie van alle aio's en oio's aan de UT. Om de studentenoverleggen, die de nominaties verzorgen, een houvast te geven is eerst middels een enquête geprobeerd inzicht te krijgen in de aard en omvang van de werkzaamheden van de promovendi.

De studieverenigingen van Toegepaste Onderwijskunde, Civiele Techniek & Management, Wijsbegeerte van Wetenschap, Technologie en Samenleving en Toegepaste Communicatiewetenschap nomineerden uiteindelijk niemand omdat ze vonden dat ze te weinig keuze hadden. De faculteitsgroep van Elektrotechniek kon zich niet vinden in het thema en schoof evenmin een kandidaat naar voren. Dus bleven er zeven over voor de strijd om de Onderwijsprijs 1995 waarmee een bedrag van vijfduizend gulden is gemoeid. Het UT-Nieuws stelt ze aan u voor.

Tekst: Monica van der Garde, Ben van Raaij en Egbert van Hattem

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.